Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Skoda Enyaq iV mot Ford Mustang Mach-E

Bilvärlden förändras och vi med den. Men vissa nyheter är svårare att smälta än andra. Inte minst handlar det om gamla hederliga varumärken och deras förflyttning uppåt, nedåt eller åt sidan. För vem hade väl trott att vi någonsin skulle genomföra en duell mellan en suv från Skoda och en Ford Mustang?

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • Ford Mustang Mach-E AWD Long Range
    Batteri: 99 (88) kWh. Räckvidd: 54,0 mil. Max laddeffekt: 150 kW.
  • Skoda Enyaq iV 80
    Batteri: 82 (77) kWh. Räckvidd: 53,1 mil. Max laddeffekt: 130 kW.

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • Ford Mustang Mach-E AWD Long Range
    Batteri: 99 (88) kWh. Räckvidd: 54,0 mil. Max laddeffekt: 150 kW.
  • Skoda Enyaq iV 80
    Batteri: 82 (77) kWh. Räckvidd: 53,1 mil. Max laddeffekt: 130 kW.

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges hetaste dueller

I denna duell möts följande två elbilar:

  • Ford Mustang Mach-E AWD Long Range
    Batteri: 99 (88) kWh. Räckvidd: 54,0 mil. Max laddeffekt: 150 kW.
  • Skoda Enyaq iV 80
    Batteri: 82 (77) kWh. Räckvidd: 53,1 mil. Max laddeffekt: 130 kW.

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Att köpa och välja bil är först och främst en kamp mellan hjärnan och hjärtat. Det praktiska mot det emotionella. En gång var jag en passionerad motorcykelåkare och kom, precis som många andra, in i en italiensk period. Att italienska motorcyklar ofta var lite klent byggda jämfört med de japanska spelade ingen roll. Att en Harley-Davidson inte kan mäta sig med en customhoj från säg Yamaha bryr sig HD-killen inte det minsta om. Här handlar det till 100 procent om att hjärtat har förpassat hjärnan bortom all form av kontroll.
Så här fungerar det förstås också i bilbranschen. Och precis som vi kämpar biltillverkarnas olika avdelningar med varandra, på samma sätt som kriget mellan hjärna och hjärta fortgår inom oss när vi står i bilhallen, ser en reklamfilm på teve eller läser om olika bilar.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.