Foto: Glenn Lindberg

Tesla Model 3 mot Hyundai Kona Electric

Teslas ”billiga” elbil har äntligen kommit till Sverige. Dock med nederländska plåtar. Svenska leveranser sker redan i februari och vi tar första trean som kommit innanför Sveriges gränser och laddar för ett möte med testvinnande Hyundai Kona Electric.

Hyundai och Tesla är två vitt skilda varumärken. Tesla som står för högteknologiska, hypersnabba och lite för dyra elbilar. Och Hyundai som länge stått för plastiga, billiga och vanliga bilar. Men nu har gränserna korsats, framför allt på en punkt. Med ett batteripaket på 75 kWh hos Tesla och på 64 kWh i Hyundai Kona electric kommer bägge runt 50 mil i teorin. Men skillnaderna i övrigt är stora, hur stora ska vi nu utreda.

När jag öppnar förardörren till Model 3 ser det snarare ut som interiören på en icke körbar konceptbil. Överallt är det avskalat, och de enda knapparna i sikte är två rattknappar, knapparna till fönsterhissarna och de som öppnar dörrarna. Ja, Tesla har avlägsnat­ de inre dörrhandtagen och ersatt dem med en knapp ovanpå handtaget på dörrsidan. Det fungerar faktiskt riktigt bra och känns direkt naturligt och jag frågar mig själv – varför har ingen gjort det här tidigare? På utsidan har för övrigt de elektriskt utskjutande handtagen­ ersatts med handtag som fälls ut manuellt genom att trycka på ena änden.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill