Toyota GR Yaris mot Mini John Cooper Works GP
Släpp tanken på att sportbilar behöver vara låga, opraktiska och ha jättestora motorer. Det går att ha minst lika roligt i bilar som är precis tvärtom. Det är Mini GP och Toyota GR Yaris bevis på. Häng med ut i snösvängen!
Vi kan erkänna det direkt – det är få bilar vi har väntat så otåligt på att få köra som Toyota GR Yaris. Det har gått ett drygt år och ett pandemiutbrott sedan Robin Törnros kom hem från provkörningen av förseriebilen och sa ”Hörrni, den där kan nog bli ganska kul att köra i vinter”.
Och nog räcker det att titta i broschyren för att misstänka att det kan vara så. 261 hästkrafter, 360 newtonmeter, fyrhjulsdrift, kort axelavstånd och manuell växellåda. Med det receptet borde det bli roligare än att gå på visselpipsparty i Tyrolen. Och förhoppningsvis med betydligt mindre konsekvenser.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se