Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Toyota Land Cruiser 2009 mot Toyota Land Cruiser 2021

Chefredaktör Engström har första generationen av Toyota Land Cruiser 150, tillverkad 2009. Därför kör vi den absolut nyaste också, bara för att kolla om nånting har utvecklats de senaste 12 åren.

Man ska som bekant inte ändra ett vinnande koncept. Det verkar Toyota tycka också, för det är inte helt enkelt att skilja den helt nya Land Cruisern från min 12 år gamla, tillverkad 2009 som 2010 års modell. Den första i den så kallade 150-serien, eller J15 om vi pratar internkod

Men vi tar en historielektion först, Toyotas Land Cruiser-bilar har nämligen inte alltid varit stora som en ladugård och haft extra allt när det handlar om utrustning. Det började redan under andra världskriget, 1941 för att vara mer exakt. Då lade den japanska armén beslag på en amerikansk ”Willys Jeep” som de hittade på Filippinerna, tog med den hem till Japan och beordrade Toyota att utveckla ett liknande fordon som fick beteckningen AK. 1950 startade Koreakriget och USA:s armé behövde en ny ”Willys Jeep”. Uppdraget gick till Toyota som på fem månader, med start i januari 1951, tog fram modellen ”BJ Jeep” som inte hade några som helst gemensamma egenskaper med den AK-modell som togs fram under andra världskriget, inte mer än att Toyota redan hade viss koll på detaljerna. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill