Triss i Saab – en 95 V4 och två 96 V4
Det fanns en Saab för alla. De som bara ville köra en prisvärd och pålitlig bil valde modell 96. 95:an attraherade den med större behov. Bäddbar eller liggbar är två olika lägen men kombin klarade båda uppgifterna galant. Den tredje varianten är rallybilen, för den som var, eller trodde sig vara, Stig Blomqvist.
Svenskar har många gånger gått i motvind, sett saker från ett annat håll. Motsträviga, inbundna, arbetsamma, ärliga. En hel del har förändrats, omkullkastats. Med tiden. Nu går vi helst i medvind och ser det mesta från den ljusa sidan. Samarbetsovilliga men utåtriktade, lata fuskare. Lallare. Vi har sålt ut vår bilindustri. Volvo finns kvar men på kinesernas villkor. Tack Ford.
Saab har vi bara kvar i ett färskt, blödande och sårbart minne. Det finns många här i landet och på andra håll också, som känner för Saab. Som har koll på vad märket betydde när det begav sig. När folk körde Saab V4 som den (näst) självklaraste bilen i Sverige. Ekonomisk, hållbar, snål och säker för sin tid, med stora hjul och bra framkomlighet. Riktigt strålkastarsken och kupévärme som smälte värsta vintern. Bilen var sprungen ur flyget och grundformen förseglades i slutet av 40-talet. En form som om man ska vara krass håller än men som fick ge vika 1980, då sista Saab 96 V4 tillverkades. Pajsarbyggd de två sista åren – hos Valmet, för att Trollhättan inte hade plats när nya 99:an skulle byggas. De finska bilarna var faktiskt mer rostbenägna än tidigare Trollhättanbyggda.
Nu var den aldrig särskilt motståndskraftig mot rost oavsett årgång. Vet av egen erfarenhet när jag för 35 år sedan arbetade som bilmek hos Franssons Bil och Motor i en förort norr om huvudstaden. Ett förbålt svetsande i underreden på inte jättegamla bilar. Bytte så kallad ekonomiplåt, oftast tillverkad i Danmark – hela bottnar i bagageutrymmet och stötdämparfästen, bland annat. Nåja, det var inte bara Saabar som rostade på den tiden. Fiat var värre, och Opel. För att inte tala om Alfasud, som hade så tunn plåt att den inte gick att svetsa i. De bilar som alltjämt klarat sig bäst finns i Norrlands konserverande klimat. De tre V4:orna i temat rullar i Skelleftetrakten.
Jag och fotograf-Patrik far dit och landar 09.25. Solen har stigit en aning över horisonten. Inte en molntuss på himlen och vår sterila hyrbil tar oss till Ragvaldsträsk, som är Fredrik Sjöströms hemby. Tommy Larsson med 95:an är redan där och vi drar efter handskak igång omedelbart. Finns liksom inget att vänta på då solen går ner tidigt och det är mörkt redan vid halv tre. Ljuset är skimrande guldblekt och ger lyster, framför allt i de oranga bilarnas rallylack. En nästan overklig känsla. Få människor i rörelse, tyst och fridfullt, så när som på tre V4-motorer.
Två bilar är i princip orörda, och då är den ena 46 år gammal, född 1968. En röd V4 av andra årsmodellen med V4-motor. Före den var det tvåtakt. Två- och senare trecylindriga, men tiden sprang förbi dem och Saab såg sig tvungna att hitta en ersättningsmotor. Dessvärre hade man inte resurser att tillverka en egen maskin, varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Många fabrikat testades men alla ratades, utom Fords kompakta 1500-kubiks V4. Den passade nästan rätt av i motorrummet utan större åthävor, och så fick det bli.
2005 blev den då 13-årige Fredrik ägare till denna röda Saab 96 V4. Kostade under 1 000 kronor, meddelade ägaren, men hamnade på hälften innan affären var klar. Rostlagad lite här och var på ett bruksmässigt vis. Ingen skönhet men väl fungerande. På Fredriks självklara fråga om hur långt den gått (eftersom räkneverket bara går till 10 000 mil) svarade säljaren: ”Det talar jag inte om!” En lite annorlunda taktik.
Ragvaldsträsket frös till is och bana plogades. Här kördes bil och Fredrik krängde på isdäck och mosade allt motstånd. När denne genomgemytlige unge man så småningom fick körkort hade han plågat V4:an på is och gårdens lägdor under fem år, så den borde vara slut. Men virket är segt i gamla Saabar. Han åkte till besiktningen och bilen gick igenom med blankt papper. I dag är den bruksbil under vintern. Hotfull värme, apsnygga JP alufälgar från Sonett, duttbättrad lackering och synliga svetspunkter i vänsterdörrens nederkant ger den en oförglömlig framtoning.
Så Småningom hittade Fredrik en -74:a. Orange. Den näst sista ägaren hade bilen parkerad tätt intill landsvägen vilket märkt karossen med stenskott, men det är också allt. Bilen har inte ett enda rostangrepp och är helt orenoverad. Fredrik började tidigt att tänka i rallybanor och köpte en komplett 96:a, i sämre skick men med fotbollsfälgar. Just det, du som vet, vet att de i dagsläget är riktiga dyrgripar.
Rallyratt, varvräknare, ”trappa” på bakrutan, extraljus i fronten, sportdekal på bakluckan och det mesta annat som skall till. Det är i huvudsak bara två ingredienser som fattas. 1700-motorn och ett sportavgassystem. Avgasledningen ligger på den innehållsrika reservdelshyllan och 1700-motorn är på G. Kommer bli en kanon-Saab eftersom grundmaterialet är så fint.
Den tredje vagnen tillhör Tommy Larsson. En Saab 95 årsmodell 1975A. B-modellen kom senare samma år och kännetecknas av större, gummiklädda stötfångare. Tommys 95:a är renoverad och uppsvetsad undertill (av Tommy själv), proffslackad och mycket, mycket prydlig. Han har ägt den i 15 år och renoverade för fem år sedan. Har kört Saab 95 i ungefär 25 år, som andrabil. Hustrun gillar den för dess praktiska egenskaper och barnbarnen stormtrivs i det bakersta, felvända sätet som gör bilen godkänd för sex åkande. Detta torde vara en av de första crossovermodellerna långt innan termen uppfanns. Tvåtumssystem hela vägen från grenrören och bakåt gör ljudet ytterst trivsamt. Motorn andas via Weber-inhalator men som inte riktigt vill vara med på låga varv, vilket bara är en justeringssak. Undertecknad får äran att först köra -68:an. Den gamla plåtgrillen med de runda strålkastarna ger en speciell, aningen förvånad eller snarare oskyldig uppsyn. Bilen har också den äldre, i mitt tycke snyggare instrumentpanelen med mindre instrument och en rund klocka. En folkbil i ordets sanna bemärkelse.
Den som behövde mer plats både för folk och fä köpte sig i stället en kombi. Gärna med takräcke som ökade kapaciteten ytterligare. En slitstark laståsna som debuterade 1959 men då förstås med tvåtaktsmotor.
När V4:an kom på plats klev 95/96 in i en ny dimension och blev ”en helt ny bil”. Motorn är en pärla trots blott 1500 kubik och 65 hästkrafter. Trots det har den karaktär och styrka, främst på mellanvarv där den trivs bäst. Ljudet framkallar goda vibrationer och jag ryser när den går på tomgång, helst så låg som möjligt.
Rattväxeln fungerar smidigt och man behöver inte använda kopplingen, utom vid start förstås, tack vare frihjulsfunktionen.
För den som hade farten i blodet erbjöds en hel hög med delar som gjorde Saab 96 till rallybil. En mycket framgångsrik sådan i händerna på bland annat Blomqvist, som tog vid när tvåtaktsmästare Carlsson slutade. Saab V4 i alla sina skepnader är trivsam rätt igenom, så speciell och långt före andra bilar från samma tid.
Det är så jäkla typiskt. Här tvingas man upp norröver för att köra Saab V4, när jag precis sålt min. Ångrar mig så det skaver i tarmarna.
Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 1/2014.
Mer från Klassiska Bilar läser du här!
Saab 96 V4 1968
Ursprungligt pris (1968): 14 250 kr.
Uppskattat pris (2014): detta exemplar cirka 10 000 kr.
Motor: Bensin. Längsmonterad V4, centralt placerad kamaxel, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 65 hk vid 4 700 r/min, max vridmoment 115 Nm 2 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda med frihjul.
Däck: 5.20-15.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 420, bredd 158, höjd 148, spårvidd f/b 122/122. Tjänstevikt 960, maxlast 340. Tank 40 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 17,1 s. Toppfart 147 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,83 l/mil.
Saab 96 V4 1974
Ursprungligt pris (1974): 19 100 kr.
Uppskattat pris (2014): detta exemplar cirka 30 000 kr.
Motor: Bensin. Längsmonterad V4, centralt placerad kamaxel, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 65 hk vid 4 700 r/min, max vridmoment 115 Nm 2 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda med frihjul.
Däck: 5.20-15.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 420, bredd 159, höjd 148, spårvidd f/b 122/122. Tjänstevikt 970, maxlast 380. Tank 38 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 16,5 s. Toppfart 147 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,99 l/mil.
Saab 95 V4 1975 A
Ursprungligt pris (1975): 26 200 kr.
Uppskattat pris (2014): detta exemplar cirka 50 000 kr.
Motor: Bensin. Längsmonterad V4, centralt placerad kamaxel, stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 65 hk vid 4 700 r/min, max vridmoment 115 Nm 2 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad manuell låda med frihjul.
Däck: 155 SR15.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 430, bredd 159, höjd 149, spårvidd f/b 123/122. Tjänstevikt 1 050, maxlast 490. Tank 42 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 18 s. Toppfart 145 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,90 l/mil
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se