Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Triss i Saab – en 95 V4 och två 96 V4

Det fanns en Saab för alla. De som bara ville köra en prisvärd och pålitlig bil valde modell 96. 95:an attraherade den med större behov. Bäddbar eller liggbar är två olika lägen men kombin klarade båda uppgifterna galant. Den tredje varianten är rallybilen, för den som var, eller trodde sig vara, Stig Blomqvist.

Svenskar har många gånger gått i motvind, sett saker från ett annat håll. Motsträviga, inbundna, arbetsamma, ärliga. En hel del har förändrats, omkullkastats. Med tiden. Nu går vi helst i medvind och ser det mesta från den ljusa sidan. Samarbetsovilliga men utåtriktade, lata fuskare. Lallare. Vi har sålt ut vår bilindustri. Volvo finns kvar men på kinesernas villkor. Tack Ford.

Saab har vi bara kvar i ett färskt, blödande och sårbart minne. Det finns många här i landet och på andra håll också, som känner för Saab. Som har koll på vad märket betydde när det begav sig. När folk körde Saab V4 som den (näst) självklaraste bilen i Sverige. Ekonomisk, hållbar, snål och säker för sin tid, med stora hjul och bra framkomlighet. Riktigt strålkastarsken och kupévärme som smälte värsta vintern. Bilen var sprungen ur flyget och grundformen förseglades i slutet av 40-talet. En form som om man ska vara krass håller än men som fick ge vika 1980, då sista Saab 96 V4 tillverkades. Pajsarbyggd de två sista åren – hos Valmet, för att Trollhättan inte hade plats när nya 99:an skulle byggas. De finska bilarna var faktiskt mer rostbenägna än tidigare Trollhättanbyggda.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill