GTI Clubsport mot 128ti, fyrcylindrig, framhjulsdrift och hög effekt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen Golf GTI Clubsport mot BMW 128ti

BMW utmanar Volkswagen i deras egen paradgren. Halvkombi, effektfull motor och framhjulsdrift. Vi ställer BMW 128ti mot VW Golf GTI Clubsport för att reda ut vem som lyckats bäst.

Solen blinkar likt ett stroboskop då den tränger genom bokträdens kronor när vi susar fram på skånska småvägar i bilar vars namn förpliktigar. Med vässade köregenskaper, kraftfullare motor och ändå förpackade i ett praktiskt format ska dessa vagnar vara lämpade för allt. Både vardagsbil, glädjepiller och banracer i ett. Ett recept som får våra bilnördshjärtan att bulta lite hårdare. GTI är en av de mest ikoniska modellbeteckningarna i bilvärlden och genom åtta generationer har Volkswagen finslipat modellen.
Bakom ratten i nya Golf GTI Clubsport känns det som att raksträckorna blir kortare och kurvorna utjämnade. Tack vare mer effekt och tajtare styrning. Det var med förra generationen Golf som Clubsport-beteckningen lanserades lagom till 40-årsjubileet av GTI, 2016. En bil som hyllades av oss för sin renodlade karaktär och körglädje.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill