Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul

Att Volkswagen ID.3 är årets, kanske årtiondets viktigaste bil har knappast undgått någon. Nu har den äntligen kommit till Sverige och i väntan på test ställer vi upp en duell mot en av huvudkonkurrenterna: Kia e-Soul.

Sveriges populäraste dueller

I denna duell körd på svensk väg, samma väg som du kör på, ställer vi följande två modeller mot varandra:

  • Volkswagen ID.3 Life 58 kWh
  • Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste dueller

I denna duell körd på svensk väg, samma väg som du kör på, ställer vi följande två modeller mot varandra:

  • Volkswagen ID.3 Life 58 kWh
  • Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Sveriges populäraste dueller

I denna duell körd på svensk väg, samma väg som du kör på, ställer vi följande två modeller mot varandra:

  • Volkswagen ID.3 Life 58 kWh
  • Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida.

Trots att Volkswagen ID.3 har en karosslängd på ynka 426 centimeter ser den stor ut när jag stegar ut från Volkswagen Sveriges huvudkontor i Södertälje där ett tiotal tyskregistrerade bilar står uppradade. Men snart kommer de svenska bilarna, första leveranserna sker redan nu i september och beställer du en bil när den här tidningen kommer ska bilen kunna levereras redan i oktober. Sverige har nämligen fått en bra tilldelning som väntas kunna mätta den stora efterfrågan.

Bilen vi väljer är vit i stället för turkos så som man oftast sett nya ID.3. För i verkligheten lär just den färgen bli mindre vanlig med tanke på att den kostar 14 200 kronor extra. Inte heller den vita lackeringen är billig utan kostar, precis som de andra färgalternativen, 11 400 kronor. Som standard är bilen grå med svart tak, baklucka samt övre delen av huven. Att bilen ser större ut än vad längdsiffran antyder beror främst på två saker. Dels ger det långa axelavståndet på 277 cm andra proportioner. Jämfört med en Volkswagen Golf är samma mått 264 cm, trots att Golf har en två centimeter längre totallängd. För det andra så är ID.3 157 cm hög, jämförelsevis 11 centimeter högre än en Golf.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.