Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volvo 240 GL mot Saab 900i

Volvo 240 och Saab 900 fick aldrig något riktigt facelift, men under skalet hann utvecklingsavdelningen skruva på mycket. Vi provkör de sista modellerna av våra älskade folkhemsikoner.

Volvo 240 sägs härstamma från 1975, men karossen lurar ingen. Alla med synen intakt ser att det är uppsminkad Volvo 144, containerskeppet från 1966. Det är en lång resa till sista årsmodellen, Volvo 240 Classic från 1993, och mycket har gjorts om och förbättrats.
Likadant är det med Saab 900. 900-serien kom 1979, men grunden lades redan 1967 då Saab 99 visades för första gången. Det märks. ”En bredaxlad svensk” stod det i reklamen när Saab 99 lanserades. Bredden, som 1993 fortfarande är samma 169 centimeter som 1967, känns inte längre särskilt bredaxlad.
Om jag tar av mina storsvenska glasögon så måste jag erkänna att de sista årsmodellerna av både Volvo 240 och Saab 900 är påtagligt daterade. Och det är väl det som är charmen. Kör man Saab 900 eller Volvo 240 gör man inte bara en resa, man gör en tidsresa, raka vägen tillbaka till Hep Stars och almbråk i Kungsträdgården.
Bilar från den tiden då instrumentpanelen gav lika stort utrymme för bilklockan som för hastighetsmätaren.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill