Volvo 264 GL mot Peugeot 604 GTi och Mercedes 230 E
Lyx tolkades olika i Paris, Stuttgart och Göteborg. Vi jämför fluffiga Peugeot 604 med strama Mercedes-Benz 230 E och Bror Duktig själv – Volvo 264.
Det handlar inte bara om tre olika bilar. Det rör sig om tre principiellt olika metoder att tillfredsställa lyxaptiten hos de något bättre bemedlade, de som 1975 hade mexitegelvillan med bar i gillestugan. Eller avlyssningsutrustning i gästrummet.
Peugeot gick all in med nya 604, premiärvisad på Genèvemässan 1975. En specialdesignad kaross från Italien och ny V6-motor gav höga glamourpoäng.
Volvo valde en mer försiktig approach med 264, som debuterade hösten 1974. Egentligen identisk med lillebror 244, men försedd med en smidig och tyst V6-motor, faktiskt samma som i Peugeot 604.
Mercedes tyckte däremot inte att det behövdes sex cylindrar för att sälja en lyxbil för 50 000 kronor i mitten av 70-talet. Mercedes sålde på kvalitet och statusstjärnan på grillen.
Pompös, praktisk eller prestigefylld. Karaktärsskillnaderna märks lika tydligt i dag som för 30 år sedan.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se