Foto: Glenn Lindberg / Moderna Klassiker

Vildmarkswannabes: Volvo V70 XC mot Audi allroad quattro

När Audi allroad quattro och Volvo V70 XC debuterade för över 20 år sedan var de pionjärer i ett nytt bilsegment. Funktionella kombis med förbättrad framkomlighet, kryddade med lyxattribut. Nya köptes de ofta som dyra tjänstebilar för att senare bli begagnade familje­fraktande slitvargar. Nu är det dags att höja statusen än en gång!

Allt började i USA. Jeep-folkets gillande av robusta bruksbilar gjorde att de övriga amerikanska bilmärkena började göra rejäla kombibilsliknande vardagsvagnar, ofta baserade på stora pickupchassin. Att kunna ta sig fram på sämre vägar på ett bekvämt sätt var härligt och praktiskt, men med tiden utvecklades biltypen mer och mer för ordinärt förorts-, familje- och cityliv.
Discojeepar eller stadsjeepar kallades biltypen i Sverige. Man minns oron och skräcken bland dåtidens suv-ägare som var rädda att se sin bil med platta punkterade däck efter asfaltsindianernas räder nattetid.
Audi och Volvo hade inte riktigt hunnit med skogsmulletrenden när europeiska BMW och Mercedes redan presenterat sina högbyggen X5 och ML-klass, i stället beslöt man i Ingolstadt respektive Torslanda att gå en mellanväg som enbart amerikanska AMC Eagle och japanska Subaru Outback gjort tidigare. Högbyggda kombibilar låg helt enkelt rätt i tiden. Och det skulle dröja nästan ett årtionde eller mer innan utmanare som Saab 9-3X, Volkswagen Alltrack, Skoda Scout och Mercedes All-Terrain slog in på samma linje.
Audi baserade sin livsstilskombi på nyutvecklade A6 Avant och Volvo på V70, som i sin tur härstammade ur gamla 850-serien.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill