Foto: Ulf Holmstedt

Balanserad klassresa

Med 1970-talet och höjda bränslekostnader kom suget efter mindre bilar. Svenska Saab och Volvo blev tagna på sängen och letade hjälp utomlands.

Saab knöt band med italienska Lancia och lanserade modell 600, en svenskanpassad Delta. Volvo gick längre och köpte personbilsavdelningen av nederländska DAF och på ritbordet fanns då denna bil, model 77. Den vidareutvecklades och lanserades 1976 som Volvo 343. Men Renault-motor och remdrift föll inte alla på läppen och modellen kom att Volvofieras genom åren.

I nummer 24/1980 körde vi 345 GLS, med en tvåliters svensk motor på 95 hästkrafter och manuell låda. Men uppdateringen rörde inte bara tekniken utan även priset. Testbilen kostade 51 000 kronor och blev därmed dyrast i klassen. Exempelvis en hundralapp dyrare än den mer exotiska Alfa Romeo Giulietta med liknande konstruktion: motorn fram, transaxel, växellåda bak och De Dion-bakaxel. En körmaskin, vilket även Volvon var, i alla fall att döma av bilden ovan.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill