Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Ford Bronco lämnade få oberörda när vi provkörde den 1983. V8 på 5,8 liter samt en bränsleförbrukning på runt två liter per mil.
Ford Bronco lämnade få oberörda när vi provkörde den 1983. V8 på 5,8 liter samt en bränsleförbrukning på runt två liter per mil.
Ford Bronco lämnade få oberörda när vi provkörde den 1983. V8 på 5,8 liter samt en bränsleförbrukning på runt två liter per mil.
Ford Bronco lämnade få oberörda när vi provkörde den 1983. V8 på 5,8 liter samt en bränsleförbrukning på runt två liter per mil. Foto: PeO Eriksson

Blöt bjässe

Mäktig, maffig, mullig och mysig. Så summerade Björn Sundfeldt Ford Bronco efter sin provkörning som publicerades i Teknikens Värld nummer 5/1983. Men det handlade inte om någon unik bil.

Inte heller var den särskilt bra eller hörde framtiden till. Den var en ålderdomlig konstruktion med bladfjädrar, ogenomtänkt förarmiljö och givetvis en V8 under huven. Men den som väntade sig ett muller av den gamla skolan blev besviken. På tomgång lät det fint men när vinkelåttan varvades uppstod ett flåsande och vinande.

Oljekrisen hade satt sina spår och denna tredje generation Bronco, som lanserats 1980, hade mindre motorer i utbudet. Ja, till och med en sexa, precis som urmodellen som lanserades 1966.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.