Bond på vischan
Vi gräver i vårt 72-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Vinter. Jo, men upp med hakan för snart är det vår på nytt och då är det dags att cabba ned. Våren 1996 hade knappt tagit fart när vi gjorde så med fyra öppna bilar med prislappar under 300 000 kronor. Ett segment som blommat upp i och med lanseringen av Mazda MX-5 Miata under årtiondets början. Snart satt så gott som alla biltillverkare vid ritborden för att plocka fram konkurrenter.
På bilden ses kvartetten ta en paus på en måhända fotovänlig men annars illa vald plats. I täten BMW Z3 som blev självaste James Bonds tjänstebil i filmen Golden Eye. Billigast i gänget med sina 199 900 kronor var följande Fiat Barchetta som ”trots” sin framhjulsdrift var kul att köra. Framhjulsdriven var även ombonade Alfa Romeo Spider som gav mest bil för pengarna. Det är inte ofta en Alfa får det omdömet. Längst bak står svensk/brittiska Ginetta G34, sällskapets raket men som brottades med usel detaljkvalitet och var att betrakta som en entusiastbil. Se bara hur föraren krälar sig ur sittbrunnen. Bilen skruvades ihop med Volvoteknik i Arvika och det var Värmland som var skådeplatsen för körningen som publicerades i nummer 11/1996. Motorsport må ha varit temat men målet var ”en kopp kaffe i Säffle” som det gick att läsa i ingressen.
Trots det fartiga temat vann BMW:n som var långsammast av alla bilarna. Riktigt snabb hade den bara varit i tidigare nämnda Bondfilm där den var med i blott 23 sekunder. Z3 var det kloka valet, även om vett och sans inte hörde hemma i segmentet. Det man inte kan få vill man ha, sägs det och det gällde just i detta fall. Kvoten för Sverige var redan slut och beställde du din Z3 våren 1996 fick du vänta till nästa säsong på leverans.
Ni som har hängt med ett tag vet kanske att både Alfan och BMWN:n på bilden här har varit med under vinjetten I Backspegeln tidigare. Då, för tio år sedan, handlade det om att leta upp exemplar som figurerat tidningens historia. Båda bilarna huserade 14 år efter provkörningen i Stockholmsområdet och BMW:n hade Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad i ägarregistret. Han körde den längre än James Bond, men bara en säsong.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se