Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Datsunbilar i drabbning. En vann – den röda.Datsunbilar i drabbning. En vann – den röda.Datsunbilar i drabbning. En vann – den röda.
Datsunbilar i drabbning. En vann – den röda.

Drakkamp på Björkvik

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Nej, bilden är inte tagen 1977. Inte 1978 heller för den delen även om bilarna är av just de årsmodellerna. Trogna läsare känner igen platsen, det gamla flygfältet i Björkvik där vi brukar tänja på testbilarnas gränser.
Bilden är tagen under sensommaren 2004 och på plats denna dag fanns våra två sommarskott: Röd Drake I och Röd Drake II. Båda av samma modell vilket är alldeles tydligt: Datsun 120 FII.

Med Röd Drake I drabbades redaktionen av japanfeber. Vi tryckte upp t-tröjor och hittade på en mängd tillbehör som vi tyckte att Datsun hade missat. Datsun Deospray, helt fritt från ozon var ett. Ett blandband med japanska originalartister ett annat.
Men man kan inte ha kul jämt och vi är ju trots allt en granskande biltidning. Röd Drake I behövde ställas i test, precis som vilken bil som helst. Och tufft motstånd skulle det bli då vi for till Lindesberg och köpte ytterligare en Datsun 120 FII. En röd 78:a som naturligtvis fick namnet Röd Drake II.

Teknikens Värld nummer 19/2004.Teknikens Värld nummer 19/2004.Teknikens Värld nummer 19/2004.
Teknikens Värld nummer 19/2004. Foto: Teknikens Värld

Det som vi hoppades skulle bli tidningens tätaste testduell genom tiderna publicerades i nummer 19/2004. Men trots att bilarna var lika som bär gick det att utläsa stora skillnader i testtabellerna – till 77:ans fördel. Prestandamässigt klarade den 0-100 km/h på 15,7 sekunder och toppade 140 km/h. För 78:an var siffrorna 21,9 sekunder och 120 km/h.
Gasa är en sak med gamla bilar, värre brukar det vara att få stopp dem och de röda drakarna var inga undantag. 77:an stannade på 49,9 meter och 78:an på 64 meter från 100 km/h. På första försöket bör tilläggas. 77:ans bromsar blev så överhettade att ett andra försök inte var möjligt medan 78:an stannade på 76,7 meter.

I sammandraget vann Röd Drake I med fyra stjärnor mot 78:ans tre. Jämförelsebilen Volvo S80 T6 fick två med tillägget ”Fin men dyr” med en prislapp på 415 000 kronor. För det priset hade vi fått 83 drakar – om det nu funnits så många kvar.