Drama i konbanan
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu fokuserar vi på sommaren 1985 och en viss Opel Kadett Caravan.
Hit men inte längre. Opel Kadett Caravan gör en bakvagnssladd när den pressas i vårt älgtest sommaren 1985. Testslaget gör sitt bästa för att illustrera dramatiken, som ett prov för en scenskola. In i tidningen letade sig inte fotografiet. Där fanns i stället en bild som bättre illustrerade resultatet.
Kadett i kombiutförande klarade nämligen konbanan på Bromma flygplats riktigt bra. Hela 490 kilo fick bilen lasta och mäktade med farter i 70-75 kilometer i timmen, bättre är testmotståndaren Fiat Regatta Weekend.
Halvkombiversionen av Opel Kadett generation E hade lanserats året innan och vunnit utmärkelsen Årets bil i Europa. Bilen hakade på den nya trenden med hal karossform för bästa aerodynamik. Ställd vid dess sida såg Fiaten i testet i närmaste ut som byggd i lego, men så hade den också sina rötter i modellen Ritmo från 1979.
– Egentligen borde det bara finnas två biltyper, kombi och sportvagn. Så uttryckte sig ”en filosof i Teknikens Världs vänkrets”, läser vi i tidningen. Testet började inte direkt med samma lovordande för biltypen.
– Kombibilar ser inte särskilt lustiga ut, men de inre kvaliteterna uppskattas av var och en som någon gång fraktat en gräsklippare, åtta matkassar från stormarknaden, en lådbil eller en St Bernard, skrev Dag E Hogsten.
Båda bilarna fick in hela tidningens testbagage, vilket var ovanligt även i större och dyrare bilar. Här hängde inte konkurrenter som Ford Escort och Honda Civic Shuttle med.
Trots uppgiften som lastare lades mycket tid bakom ratten på bilarna. Fiat var den rivigare med tio hästkrafters övertag men Opelns vägegenskaper var bättre. Modellen drogs dock med kvalitetsbrister som lösa lister och beslag, lossnande avgasrör, förgasarkrångel och lackproblem.
Opel hade redan vid testet en lång tradition av kombibilar i C-segmenet. Det började 1963 och har fortsatt in i våra dagar. I nummer 16 i år provkörde vi den senaste lastaren från Rüsselsheim, Astra Sports Tourer. När vi tar den till Bromma framöver ska vi försöka att inte spela över.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se