En brun Moskvitch 412 i sitt rätta bruna element. Fick du platt däck fanns en fotpump av cykelmodell i skuffen. Foto: Ulf Holmstedt / Teknikens Värld

En studie i brunt

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Bilden här, den brunaste i vårt arkiv, skulle mycket väl kunna illustrera att Moskvitch 412 var en skitbil men visar den sovjetiska vagnen i sitt esse. Ju sämre vägen blev desto bättre uppträdde bilen enligt vårt test i nummer 25/1972. Detta tack vare styv fjädring och hög markfrigång. Det rejäla avståndet mellan pedalerna gjorde det möjligt att köra med stövlarna på.
Annars handlade det om en uråldrig konstruktion, en resa bak till 1950-talet. De små fenorna på bakluckan skvallrar om det men under skalet blev det än tydligare. Stel bakaxel parad med längsgående bladfjädrar var bara förrätten liksom trumbromsar på alla fyra hjul. Invändigt noterade testlaget en hastighetsmätare av liggande modell, ljusomkopplare på golvet, handbromsspak under instrumentbrädan och spridda reglage, ett av dem till något så passé som en kylargardin. Rullbälten? Glöm det.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill