En tysk höjdare
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Det är inte ofta en Porsche ser hög ut. Men när vi ställde 944 Turbo S och Chevrolet Corvette bredvid varandra i nummer 21/1988 var skillnaden tydlig. Tio centimeter för att vara exakt, enligt testtabellerna. Skillnaden hade varit ännu större om det västtyska märket representerats av urmodellen 911 Carrera som mätte 132 mot 944:ans 128 centimeter i strumplästen.
Det var dock mer än bara höjden som skiljde bilarna åt – de var på många sätt varandras motpoler vilket klargjordes med rubriken och textöppningen ”Old-tech mot high-tech. Helan mot halvan”.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se