Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Ett fyrfaldigt åskmuller

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu blickar vi bak till 2011 och en vass S-klass i AMG-mundering.

Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher startade AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH. 1999 köpte Daimler in sig i företaget och tog över det helt 2005. I år fyller AMG 55 år. Det firar vi med en riktig rökare från förr: Mercedes S 63 AMG. Vid en första anblick kan man tro att bilden inte är så värst gammal men Linus tryckte på knappen för (håll i er) elva år sedan.
Mercedes S-klass W221 var ingen ny bil. Den hade presenterats redan 2005, även AMG-versionen hade slutit upp i utbudet senare i modellens livscykel. Den testade ­versionen hade fått motorn utbytt. Den 6 208 cm3 stora sugmotorn var nu ersatt av en på ”blott” 5 461 cm3 försedd med dubbla turboaggregat. Effektuttaget var på ­testbilen 571 hästkrafter mot originalets 544 tack vare AMG Performance kit för 91 500 kronor.

Teknikens Värld nummer 10/2011.Teknikens Värld nummer 10/2011.Teknikens Värld nummer 10/2011.
Teknikens Värld nummer 10/2011. Foto: Expressen Lifestyle

I 120 kilometer i timmen på mätaren lunkade motorn på i 1 860 varv per minut. En hastighet som det tog emot att hålla. När man betraktade Ruben Börjessons toppfarts­körningar kunde man tro att det var ett åskväder som mullrade in över Björkviks flygfält. Ett rekordsnabbt överstökat åskväder.
Sprinten 0-100 kilometer i timmen betades av på 4,7 sekunder och 250 nåddes på 23,3. Även åt andra hållet gick det bra, från 100 kilometer i timmen till stillastående behövde Mercedesen bara 36,1 meter.

Tuffingar i tuff miljö. Värstingarna Jaguar XJ Supercharged och Mercedes S 63 AMG.Tuffingar i tuff miljö. Värstingarna Jaguar XJ Supercharged och Mercedes S 63 AMG.Tuffingar i tuff miljö. Värstingarna Jaguar XJ Supercharged och Mercedes S 63 AMG.
Tuffingar i tuff miljö. Värstingarna Jaguar XJ Supercharged och Mercedes S 63 AMG. Foto: Expressen Lifestyle

Värre gick det i älgtestet där bilen fick underkänt med sina 69,5 kilometer i timmen. När ratten lades om hann inte servot vakna. ”Så kan det inte vara i en ”sportbil” av den här digniteten”, mullrade vi. Just ja, bilen kostade 1 494 000 kronor och i testtabellerna läser vi en milkostnad på svettiga 172,46 kronor de tre första åren.
Mercedes S-klass i grundutförande var en lyxlimousin i ordets rätta bemärkelse. I AMG-trim hade lite av extravagansen gått förlorad samtidigt som man tänjt på gränserna. Det gjorde att hela paketet kändes lite påhängt tyckte vi.
I testet vann den i alla fall mot konkurrenten Jaguar XJ Supercharged. Det är väl värt ett åskväder till, är du med Linus?