Ett fyrfaldigt åskmuller
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu blickar vi bak till 2011 och en vass S-klass i AMG-mundering.
Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher startade AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH. 1999 köpte Daimler in sig i företaget och tog över det helt 2005. I år fyller AMG 55 år. Det firar vi med en riktig rökare från förr: Mercedes S 63 AMG. Vid en första anblick kan man tro att bilden inte är så värst gammal men Linus tryckte på knappen för (håll i er) elva år sedan.
Mercedes S-klass W221 var ingen ny bil. Den hade presenterats redan 2005, även AMG-versionen hade slutit upp i utbudet senare i modellens livscykel. Den testade versionen hade fått motorn utbytt. Den 6 208 cm3 stora sugmotorn var nu ersatt av en på ”blott” 5 461 cm3 försedd med dubbla turboaggregat. Effektuttaget var på testbilen 571 hästkrafter mot originalets 544 tack vare AMG Performance kit för 91 500 kronor.
I 120 kilometer i timmen på mätaren lunkade motorn på i 1 860 varv per minut. En hastighet som det tog emot att hålla. När man betraktade Ruben Börjessons toppfartskörningar kunde man tro att det var ett åskväder som mullrade in över Björkviks flygfält. Ett rekordsnabbt överstökat åskväder.
Sprinten 0-100 kilometer i timmen betades av på 4,7 sekunder och 250 nåddes på 23,3. Även åt andra hållet gick det bra, från 100 kilometer i timmen till stillastående behövde Mercedesen bara 36,1 meter.
Värre gick det i älgtestet där bilen fick underkänt med sina 69,5 kilometer i timmen. När ratten lades om hann inte servot vakna. ”Så kan det inte vara i en ”sportbil” av den här digniteten”, mullrade vi. Just ja, bilen kostade 1 494 000 kronor och i testtabellerna läser vi en milkostnad på svettiga 172,46 kronor de tre första åren.
Mercedes S-klass i grundutförande var en lyxlimousin i ordets rätta bemärkelse. I AMG-trim hade lite av extravagansen gått förlorad samtidigt som man tänjt på gränserna. Det gjorde att hela paketet kändes lite påhängt tyckte vi.
I testet vann den i alla fall mot konkurrenten Jaguar XJ Supercharged. Det är väl värt ett åskväder till, är du med Linus?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se