Glasriket
År 2009 var en stormig tid för Volvo. Rykten florerade om att Ford ville göra sig av med svensken, vilket året efter skulle visa sig stämma då kinesiska Geely Group klev in som majoritetsägare i Volvo Cars. Samtidigt hade man nyss börjat återlansera 60-serien och först ut var suven XC60.
För linjerna stod chefsdesigner Steve Mattin som tog ytterligare steg bort från det tidigare boxiga utseendet. 2009 skulle han dock ersättas av förre designchefen Peter Hobury, vilket sände märkliga signaler. Var Volvo S60 och Volvo V60 utdaterad redan innan den lanserats? Konkurrenterna var självklara: sedanerna Audi A4, Mercedes C-klass och BMW 3-serie. Volvo S60 Concept var däremot slankare än så och snarare positionerad mot coupérna Audi A5, Mercedes CLS och Volkswagen Passat CC.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se