Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Hans Hedbergs "fräcka" pose tar vi inget ansvar för, men handkontrollen i hans händer öppnade dörrarna automatiskt.
Hans Hedbergs "fräcka" pose tar vi inget ansvar för, men handkontrollen i hans händer öppnade dörrarna automatiskt.
Hans Hedbergs "fräcka" pose tar vi inget ansvar för, men handkontrollen i hans händer öppnade dörrarna automatiskt.
Hans Hedbergs "fräcka" pose tar vi inget ansvar för, men handkontrollen i hans händer öppnade dörrarna automatiskt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Glasriket

År 2009 var en stormig tid för Volvo. Rykten florerade om att Ford ville göra sig av med svensken, vilket året efter skulle visa sig stämma då kinesiska Geely Group klev in som majoritetsägare i Volvo Cars. Samtidigt hade man nyss börjat återlansera 60-serien och först ut var suven XC60.

För linjerna stod chefsdesigner Steve Mattin som tog ytterligare steg bort från det tidigare boxiga utseendet. 2009 skulle han dock ersättas av förre designchefen Peter Hobury, vilket sände märkliga signaler. Var Volvo S60 och Volvo V60 utdaterad redan innan den lanserats? Konkurrenterna var självklara: sedanerna Audi A4, Mercedes C-klass och BMW 3-serie. Volvo S60 Concept var däremot slankare än så och snarare positionerad mot coupérna Audi A5, Mercedes CLS och Volkswagen Passat CC.

Hans Hedberg kör konceptbilen S60 Concept.
Hans Hedberg kör konceptbilen S60 Concept.
Hans Hedberg kör konceptbilen S60 Concept.
Hans Hedberg tittar närmare på S60 Concept i samband med bilsalongen i Detroit. På den tiden var Volvo Cars fortfarande en del av Ford Motor Company.
Hans Hedberg tittar närmare på S60 Concept i samband med bilsalongen i Detroit. På den tiden var Volvo Cars fortfarande en del av Ford Motor Company.
Hans Hedberg tittar närmare på S60 Concept i samband med bilsalongen i Detroit. På den tiden var Volvo Cars fortfarande en del av Ford Motor Company.
1 AV 2
Hans Hedberg kör konceptbilen S60 Concept.
Foto: Teknikens Värld
2 AV 2
Hans Hedberg tittar närmare på S60 Concept i samband med bilsalongen i Detroit. På den tiden var Volvo Cars fortfarande en del av Ford Motor Company.
Foto: Teknikens Värld

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.