1 AV 2
Samma batterier som användes i eldrivna truckar – smart tycker vi.
Foto: Mathias Landefjord / Teknikens Världs arkiv
2 AV 2
Foto: Mathias Landefjord / Teknikens Världs arkiv

Han i elbilen

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Skjutlådorna i källaren är tungt lastade, för att komma åt Teknikens Världs bildarkiv krävs oftast våld. De prydligt ordnade kuverten med diabilder ligger dikt an varandra och gör de nästan omöjliga att bläddra bland. Som en välpackad drickaback med vinylskivor.
Det är prydligt ordnat, katalogiserat efter fabrikat, modell, år, nummer och ibland extra information. Men detta kuvert stack ut, bara ”Elbil” och ett tidningsnummer.

Reportaget från 1997 om mannen som pendlade med elbil behövde nämligen ingen närmare beskrivning. Peder Kai-Larsen körde på vinterhalvåret sin City-El till jobbet, något han var tämligen ensam om.
– Vi hade kontor i samma kvarter som Kinnevik i Gamla stan och det var svårt att hitta parkering, berättar Peder Kai-Larsen när jag 25 år senare når honom på telefon.
Lilla City-El var mc-registrerad och tog inte mycket plats, och vanligtvis räckte elräckvidden till för den dagliga pendlingen.
– Jag brukade kasta ner sladden från femte våningen där vi satt för att ladda, berättar Peder Kai-Larsen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill