Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: PeO Eriksson / Teknikens Värld

Hej då, Datsun!

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu minns vi tillbaka till Datsun 180 B...

Bilmärket Datsun går i graven. Igen. Förra gången var 1986 då det bestämdes att Nissans bilar för export skulle få samma namn som de hemma i Japan.

Första bilen, DAT, kom redan 1914 och var Japans första för bruk på allmän väg. 1931 kom en mindre modell som fick namnet Datsun och 1933 tog Nissan över kontrollen över tillverkningen.
Teknikens Världs testlag satte tänderna i sin första Datsun 1970 men det japanska märket var inte först ut i Sverige, Isuzu hade kommit redan 1966. Datsun 1600 S ansågs i alla fall vara ett vettigt alternativ i mellanklassen. En konventionell bil med bra detaljarbete och med en viss inspiration från amerikanska bilar. En ganska bra bil för prislappen på 16 785 kronor.

Japaner var på tapeten under 1970-talet men vårt singeltest av Datsun 180 B nådde inte ens omslaget.Japaner var på tapeten under 1970-talet men vårt singeltest av Datsun 180 B nådde inte ens omslaget.Japaner var på tapeten under 1970-talet men vårt singeltest av Datsun 180 B nådde inte ens omslaget.
1 AV 2
Japaner var på tapeten under 1970-talet men vårt singeltest av Datsun 180 B nådde inte ens omslaget.
Foto: Teknikens Värld
2 AV 2
Foto: Teknikens Värld

Med bilden här rullar vi fram bandet till 1977 och nummer 21, och rubriken ”Medelmåtta” ger en mer dämpad stämning. Modellen var den större 180 B men priset låg modellen i fatet. 39 950 kronor var mer än för konkurrenter som Fiat 131, Ford Taunus och Opel Ascona. Bilen hade förvisso delad bakaxel men annars fanns bara bra bromsar på plussidan i summeringen. Minusposterna var förutom högt pris även bristande sittkomfort, hög ljudnivå och sladdrig styrning.
I vår årsbok Alla Bilar 1982 hade de mindre Datsunmodellerna skiftat namn till Nissan, de övriga skulle följa. Sista Datsunbilen att testas av oss var coupén 280 ZX som ställdes mot Mazda RX7 och Porsche 924.

Teknikens Värld nummer 21/1977.Teknikens Värld nummer 21/1977.Teknikens Värld nummer 21/1977.
Teknikens Värld nummer 21/1977. Foto: Teknikens Värld

Nissan blåste liv i Datsun på nytt 2012 som ett lågprismärke för utvecklingsmarknader. Men målet om en försäljning på cirka 300 000 bilar per år missades. Under det knappa decennium som det nya Datsun hann verka såldes endast 470 000 bilar. I år lade man nämligen märket om inte i graven så i alla fall på hyllan.
Hej då, Datsun. Eller vem vet, vi kanske ses igen.