Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Högt och lågt

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu blickar vi tillbaka knappt tio år till två tidiga laddhybrider.

David mot Goliat. Ja, lite så må det se det ut på bilden här men de till synes udda testduellanterna hade likheter. Eller så många som behövdes för att föra dem samman vid tiden när bilden togs för över nio år sedan och publicerades i nummer 4/2014. De hade förvisso båda fyra hjul och en ratt samt rymde en familj men det var drivlinan som var i fokus denna gång – de var båda laddhybrider.

Sladdad duell i Teknikens Värld 4/2014 – en tid då laddhybriden var en udda typ. Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle

Vi frågade oss om det verkligen behövde byggas andra biltyper efter att ha läst reklambroschyrerna. Mitsubishi lovade samma komfort, utrymmen och prestanda i ladd­hybriden som i ”vanliga” Outlander samt ­rekordlåga utsläpp. Volvo lovade en ”kompromisslös resa” med hybridläget ikopplat som kombinerade el- och dieseldrift.
Redan i rond ett blev det smolk i bägaren: bilarnas elräckvidd under testet som kördes vid fem plus­grader utan föruppvärmning av kupéerna blev 3,5 mil mot angivna 5,2 respektive 5 mil.

Annars imponerades vi av biltypen. ”Bra prestanda, mjuka ingrepp av de olika drivkällorna och smart paketering”, läser vi i sammanfattningen.” Men de höga priserna, de korta räckvidderna på el samt missvisande bränsle­förbrukning avspeglade sig i milkostnaderna som blev 53,69 respektive 60,26 kronor per mil vid tre års ägande. Mitsubishi vann tack vare bättre utrymmen och lägre pris, Volvo var hela 86 100 kronor dyrare. Då hjälpte inte övertaget i ronderna för komfort och köregenskaper.

Teknikens Värld nummer 4/2014. Foto: Teknikens Värld / Expressen Lifestyle

Att tiden har gått märker vi på öppningsbilden som ses här bredvid där vi skämtade till det med bilarnas laddsladdar. Mer allvarlig var rubriken: Drömbil eller bildröm? Var detta drömbilar på riktigt eller bara vanliga bildrömmar?
Outlander var ett alternativ för privatköpare menade vi, men det förutsatte att du körde mycket på el. Samma summering som kom att följa biltypen in i våra dagar med andra ord.
Modellen kom faktiskt att bli den kassako som Mitsubishi hoppats på: i BilSwedens summering för 2014 la den i sig i topp bland nyregistrerade laddhybrider, även om den hade få modeller att mäta sig med.