Kyligt välkomnande
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu tittar vi tillbaka till början av årtusendet och en känd hybrid från Japan...
En ny generation Toyota Prius är presenterad, den femte i ordningen sedan lanseringen i Japan 1997. Men det skulle dröja till 2000 innan världens första massproducerade hybridbil som kombinerad bensin- och eldrift skulle nå Europa. På många sätt är modellen ett första avstamp till den elektrifieringsprocess vi ser i dag.
Vår första provkörning publicerades i nummer 24/2000 och det som gav mest intryck var tystnaden vid eldrift – som inte bara var ett plus. ”Att plötsligt upptäcka att en bil obemärkt rullat fram tätt inpå dig ger samma känsla som när någon med mjuka mockasiner plötsligt står tätt inpå”, går det att läsa i textens inledning. Förvärvet av en Prius bedömdes vara förenat med en viss risk – som alltid för den som vill vara först med det nyaste. Och hur skulle tekniken klara en svensk vinter?
Svaret kom i nummer 3/2001 när testlaget styrde mot polcirkeln med hybriden. Resan dit gick i moll. Körställningen var tröttande och justeringen av ryggstödet skedde med hack på gammalmodigt vis. Ratten gick att höja och sänka, men inom snäva gränser.
Hel- och halvljus var bland de sämsta vi stött på. Skenet var så svagt att när andra bilar låg strax bakom såg man bilens egen skugga framför sig i Toyotans ljussken.
Stolsvärme saknades, en värmesits för eftermontering höll på att filas fram. Någon halvljusautomatik fanns inte, inte heller någon varning för om man glömt ljuset på.
Största plumpen i protokollet var bensinförbrukningen som under testet blev 0,74 liter per mil mot angivna 0,51 vid blandad körning. Det som oroat oss mest, själva hybridsystemet, fanns det inget att anmärka på. De 200 milen i svensk vinter mäktade det med.
Prius stora genombrott kom med generation två som lanserades 2003. Efter det blev modellen både trendig och det självklara valet för företag med miljöprofil. Dessutom smet den förbi huvudstadens trängselskatt genom att vara en så kallad miljöbil.
Med tiden svalnade intresset för Prius när tekniken dök upp i andra mer praktiska modeller. 2020 slutade modellen att tas in till Sverige. Blev du sugen på en ny Prius? Tyvärr, den nya generationen kommer inte hit.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se