Längst där nere
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Moderna klassiker stod det att läsa på omslaget till Teknikens Värld nummer 21/1978. Lockad bläddrade du rappt till uppslaget på sidorna 30 och 31 för att mötas av rubriken ”De överlevande”. Det handlade om ett test av marknadens långkörare: Hundkojan, Skrytbilen och Trollhättemopeden eller Leyland Mini, Renault 4 och Saab 96.
Bilarna må alla ha gjort avtryck i bilhistorien men nu var de föråldrade. Kunde de mäta sig med de nya moderna småbilarna, frågade vi oss?
Billiga var de i alla fall. Mini, som lanserats 1959, var med sin prislapp på 21 450 kronor Sveriges billigaste bil efter Skoda. 28 950 kronor begärdes det för Renault 4 TL som sett dagens ljus 1961. Saaben, i GL-utförande, kostade 34 600 kronor men trots sina rötter bak till 1950, 1959, 1965 eller 1967, beroende på hur man valde att se på saken, låg den på sjätte plats i försäljningslistan med 3 322 sålda exemplar under första halvåret av 1978 jämfört med 108 för Mini och 282 för Renault 4.
Testet gick i moll och mest kritik fick Mini som summeras med ”en trist historia”. Bullrig, trång, usel komfort och dåliga bromsar var några av alla minusposter. Men bilen charmade med sina köregenskaper och smidighet. Renault 4 var bättre men inte bra. Förarmiljö, prestanda och krocksäkerhet klankades det ner på men bilen hade fin fjädringskomfort och var rymlig. Saab 96 klarade sig bäst då den hade uppdaterats mer än konkurrenterna genom åren. Rattväxel, vriden körställning och osmidighet var några av de dåliga sakerna men bilen hade ”de grå tinningarnas charm”, menade testskribent Björn Sundfeldt.
Saaben köptes av redan frälsta och Renault av kärlek, om än blind sådan, menade vi. Minin borde man inte köpa alls – i alla fall inte som ny. Ja, ingen av bilarna rent av. Bättre var det att köpa en begagnad modern småbil som Autobianchi/Lancia A 112 eller Fiat 127, menade vi. Som veteranbilar blev det dock en annan femma: testbilarna är i dag högvilt på marknaden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se