Nja, knappast bilmodeller som tog ut svängarna. Leyland Mini, Renault 4 och Saab 96 körde i väl uppkörda spår. Foto: Teknikens Värld

Längst där nere

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Moderna klassiker stod det att läsa på omslaget till Teknikens Värld nummer 21/1978. Lockad bläddrade du rappt till uppslaget på sidorna 30 och 31 för att mötas av rubriken ”De överlevande”. Det handlade om ett test av marknadens långkörare: Hundkojan, Skrytbilen och Trollhättemopeden eller Leyland Mini, Renault 4 och Saab 96.
Bilarna må alla ha gjort avtryck i bilhistorien men nu var de föråldrade. Kunde de mäta sig med de nya moderna småbilarna, frågade vi oss?
Billiga var de i alla fall. Mini, som lanserats 1959, var med sin prislapp på 21 450 kronor Sveriges billigaste bil efter Skoda. 28 950 kronor begärdes det för Renault 4 TL som sett dagens ljus 1961. Saaben, i GL-utförande, kostade 34 600 kronor men trots sina rötter bak till 1950, 1959, 1965 eller 1967, beroende på hur man valde att se på saken, låg den på sjätte plats i försäljningslistan med 3 322 sålda exemplar under första halvåret av 1978 jämfört med 108 för Mini och 282 för Renault 4.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill