BMW M5 fick efter uppdatering 1992 större motor på 3,8 liter. Foto: PeO Eriksson / Teknikens Världs arkiv

M som i muskler

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Här tittar vi tillbaka på vårt test av BMW M5, året var 1989.

Slå upp en Teknikens Värld från 1970- och 1980-talet och nästan varenda bil går på sladd, oavsett modell. Gärna på grus som här!
Andra generation BMW M5 kom i slutet av 1988 och förärades med ett singeltest i Teknikens Värld året efter. Grusvägssladd, bankörning och toppfartstest på Autobahn stod på menyn.

Fläskigt tung för sin tid, 1750 kg utan förare, men så var det också världens snabbaste fyrdörrarsbil. 315 hk, vikten var muskler. Visst, vi kan le åt siffrorna i dag när varenda tjänstesläde à la Passat GTE skjutsar barnen till förskolan med 245 kusar från bensin- och elmotor. Dagens M5 nästan det dubbla.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill