Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW M5 fick efter uppdatering 1992 större motor på 3,8 liter.BMW M5 fick efter uppdatering 1992 större motor på 3,8 liter.BMW M5 fick efter uppdatering 1992 större motor på 3,8 liter.
1 AV 2
BMW M5 fick efter uppdatering 1992 större motor på 3,8 liter.
Foto: PeO Eriksson / Teknikens Världs arkiv
2 AV 2

M som i muskler

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Här tittar vi tillbaka på vårt test av BMW M5, året var 1989.

Slå upp en Teknikens Värld från 1970- och 1980-talet och nästan varenda bil går på sladd, oavsett modell. Gärna på grus som här!
Andra generation BMW M5 kom i slutet av 1988 och förärades med ett singeltest i Teknikens Värld året efter. Grusvägssladd, bankörning och toppfartstest på Autobahn stod på menyn.

Fläskigt tung för sin tid, 1750 kg utan förare, men så var det också världens snabbaste fyrdörrarsbil. 315 hk, vikten var muskler. Visst, vi kan le åt siffrorna i dag när varenda tjänstesläde à la Passat GTE skjutsar barnen till förskolan med 245 kusar från bensin- och elmotor. Dagens M5 nästan det dubbla.

Den raka sexan under huven var en vidareutveckling av samma motor som den i första generations M5 och kusin till den i mittmotorlegendaren BMW M1, här på 3,6 liter. Generationen efter skulle få V8, något som nuvarande M5 fortfarande har.

Teknikens Värld nummer 21/1989.Teknikens Värld nummer 21/1989.Teknikens Värld nummer 21/1989.
Teknikens Värld nummer 21/1989.

Bortsett från karossen byggdes den för hand hos BMW M i Garching. Detta var också första gången M5 fick kombikaross, dock endast byggd i knappt 900 exemplar. Ännu mer udda är de 20 Elekta-versionerna ämnade för den italienska marknaden och som i dag i en blinkning säljs för väl över en miljon kronor om den ens kommer ut på marknaden. Bland annat hade de större motor på 3,8 liter och sexväxlad manuell låda.

Grövre hjul, däck och krängningshämmare gjorde att den överdimensionerade motorn var lätthanterlig när Dag E. Hogsten sprätte grus på dammig väg. Men mest imponerande var M5 givetvis på västtysk motorväg i tidig gryning, i marschfart kring 200-220 km/h med ett säkert grepp om asfalten.

Vi var dock inte helt övertygade om BMW M5. Syskonet BMW M3 var billigare samt roligare och Audi V8 bekvämare, bättre utrustad och dessutom fyrhjulsdriven. Testlaget lutade åt Audin.

År 2011 köpte redaktionen därför äntligen en alldeles egen Audi V8, årsmodell 1992, pris 25 000 kronor och 23 000 mil på mätaren. Vid kallstart försvann bilen i ett stort vitt oljerökmoln. På bilens enda långmarsch ner till AVUS-banan i Berlin drack den en dunk olja per tankning.

Det är lätt att vara efterklok men vi kanske skulle siktat in oss på en M5 i stället.

Franz Jäger, Teknikens Världs vinterskott årgång 2011. En Audi V8.Franz Jäger, Teknikens Världs vinterskott årgång 2011. En Audi V8.Franz Jäger, Teknikens Världs vinterskott årgång 2011. En Audi V8.
Franz Jäger, Teknikens Världs vinterskott årgång 2011. En Audi V8. Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld