Mittmotordrömmen
Året är 1991, men mycket av formerna hos BMW Nazca M12 plockades faktiskt från föregående års konceptbil Bugatti ID90.
13 år tidigare hade Italdesign, med Giorgetto Giugiaro i spetsen, tillverkat en annan sportbil som skulle komma att bli legendarisk. Då tänkt att tillverkas med ett Lamborghini-emblem i fronten, men historien ville annorlunda.
I stället fick bilen namnet BMW M1 och byggdes i 399 exemplar för allmän väg och ett femtiotal exemplar för racing.
Med Nazca M12 försökte Giorgetto och hans då 26-åriga son Fabrizio återskapa samma succé.
BMW tackade nej, men bistod gärna med emblem och material. V12-motorn på fem liter och med 300 hästkrafter hämtades från 850i, samt drivaxlar, koppling, rattstång och ABS-bromsar. Chassit var gjort i kolfiber och vägde endast 60 kg.
Känner ni igen strålkastarna? BMW Z1! Blinkers från motorcykeln K 100.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se