En grådassig morgon utanför Turin livas upp med hjälp av Nazca M12. Bilen ställs till rätta innan omslagsbilden tas. Foto: Peo Kjellström / Teknikens Värld

Mittmotordrömmen

Året är 1991, men mycket av formerna hos BMW Nazca M12 plockades faktiskt från föregående års konceptbil Bugatti ID90.

13 år tidigare hade Italdesign, med Giorgetto Giugiaro i spetsen, tillverkat en annan sportbil som skulle komma att bli legendarisk. Då tänkt att tillverkas med ett Lamborghini-emblem i fronten, men historien ville annorlunda.
I stället fick bilen namnet BMW M1 och byggdes i 399 exemplar för allmän väg och ett femtiotal exemplar för racing.
Med Nazca M12 försökte Giorgetto och hans då 26-åriga son Fabrizio återskapa samma succé.
BMW tackade nej, men bistod gärna med emblem och material. V12-motorn på fem liter och med 300 hästkrafter hämtades från 850i, samt drivaxlar, koppling, rattstång och ABS-bromsar. Chassit var gjort i kolfiber och vägde endast 60 kg.
Känner ni igen strålkastarna? BMW Z1! Blinkers från motorcykeln K 100.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill