Nya tider, nya bilar
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. I dag plockar vi fram tre sportbilar från tidigt 1980-tal, när vi testade Datsun 280ZX, Mazda RX-7 och Porsche 924.
Sportbilen, ett fenomen för män med hår på bröstet och muskler i armarna. Nja, när 1970-talet rullade på ploppade allt fler komfortabla och kompletta sportvagnar upp. När det till slut var 1980-tal fanns en uppsjö modeller att välja på, mycket tack vare invasionen från öst. Japanerna expanderade och från att tidigare mest lanserat billiga vardagsbilar kom nu mer exklusiva åk.
Eller handlade det egentligen bara om fräsiga coupéer? Vi tog ut Datsun 280ZX, Mazda RX-7 och europén Porsche 924 på test i Teknikens Värld nummer 1/1983 för att reda ut saken. Lika som bär kan tyckas när man studerar bilden här. 924 och RX-7 har förvisso tidstypiska popup-strålkastare medan 280ZX har en mer traditionell lösning. Skillnaden var dock tydlig i de tekniska specifikationerna och i testtabellerna.
Motormässigt förlitade sig Porsche på en konventionell rak fyra med vattenkylning monterad i fronten. En konventionell lösning för andra möjligtvis, modellen var först ut i märkets nya giv med den motorlayouten, som kom att bli en återvändsgränd. Ja, till våra dagar vill säga.
Datsun 280ZX kontrade med en rak sexa medan RX-7 hade en uppseendeväckande wankelmotor. Hästkraftsantalet var 125, 145 respektive 115 och prestandan 0-100 km/h på jämna 9,9, 10,0 och 10,3 sekunder enligt våra mätningar.
På Grand Prix-banan i Anderstorp visade sig Datsun vara tung men välbalanserad, Porschen lite yvig och Mazdan för motorsvag för att kunna styras med gasen i kurvorna. Bästa varvtid sattes ändå med tysken som var bättre än japanerna på ett körmässigt plan men inte mycket mer än så, namnet förpliktigade.
924 ansågs trots att den var dyrast med sina 112 500 kronor vara det mest förnuftiga köpet – även om den var sämst utrustad. Hjärtat låg hos Mazdan som inte var förnuftig alls med svag och törstig motor. Den var helt enkelt mest intressant.
Så hur var det med sportbilskänslan? Hade 924:ans storebror 944 varit med hade den vunnit testet, menade vi. ”Mer klös och karaktär”, konstaterade man hårigt. Men den kostade 140 000 kronor. ”Där har vi den europeiska och japanska situationen i ett blixtnedslag”, avslutade vi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se