Nya tider, nya former
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Nytt årtionde och nytt formspråk. Successivt under 1980-talet försvann saker som regnlister, krom, friliggande stötfångare och platta grillar för att ersättas av bilar hala som tvålar. Ford Sierra var en av pionjärerna och 1984 anslöts Opel Kadett.
Golfklassaren Kadett hade hängt med sedan 1962 och nu var det dags för den femte generationen E. 1984 var golfklassen etablerad i landet och en ny Kadett högintressant. Teknikens Världs testlag valde därför att ta ut fyra exemplar av modellen för test. Totalt fanns det elva versioner av Kadett om man räknade in alla motorer, karossformer och växellådor.
På bilden ses Björn Sundfeldt ta plats i versionen som fick mest utrymme i Teknikens Värld nummer 24/1984: GSi som nu kunde titulera sig som den snabbaste bilen i GTI-klassen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se