Porscheparaden
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Denna gång riktar vi blickarna mot Scandinavian Raceway i Anderstorp och inte mindre än sju Porsche-bilar. Årets var 1981...
Sällan har väl fler frivilliga anmält sig än när det nalkades test i Teknikens Värld nummer 13/1981. Inte nog med att det skulle äga rum på Scandinavian Raceway i Anderstorp som varit värd för Sveriges deltävling i Formel 1 åren 1973 till 1978, dessutom stod alla tillgängliga Porschemodeller på menyn.
Porsche må alltid ha varit hett men vid tiden var det mer surr om det tyska sportbilsmärket än någonsin. Man var inne i en ny fas som inletts 1976 med modellen 924, en instegsmodell med en vattenkyld radfyra framtill. Året efter följde 928 med samma layout men med V8-motor och kryddad prislapp. I kulisserna lurade mellanversionen 944, en 924 med större motor och breda höfter. Allt detta skulle resultera i att trotjänaren 911, med sin luftkylda svansmotor, skulle gå graven. Så var det sagt och testets skribent, Dag E Hogsten, gav modellen två-tre år att leva. Vi vet alla hur det blev med den saken.
Låt oss ta det från början, eller rättare sagt från ovan. Porsche 924 Turbo kom som en reaktion på urmodellen som av många ansågs för civiliserad. Du tar versionen på luftintaget på huven samt en extra grill i nosen. Nedan ses 928, basversionen av komfortmodellen lanserad 1977. På det följer 924 i Le Mans-utförande med strajps och bakspoiler som unika detaljer. Sedan ser vi 911 SC som lanserats 1978 och värstingen 924 Carrera GT som bara tillverkades i 406 exemplar. 928 S klämde ur sig 300 hästkrafter ur V8:an på 4,7 liter att jämföra med urmodellens 240 ur 4,5 liter. Ett ”Minitest”-klistermärke kan ses på tanklocket, kanske för att hålla det stängt i Karusellkurvan. Längst ner 911 Turbo med sin karaktäristiska jättevinge.
Sagan om frontmotorporscharna slutade 1995 då 928 och uppföljaren till 924/944 vid namn 968 gick i graven. Eller greppet tog en paus för att vara mer korrekt. 2002 var det dags på nytt då Porsches utbud kompletterades med suven Cayenne. Händerna räcktes upp på nytt 2008 då hela nio Porschebilar skulle testas av tidningen. Ett test vi får återkomma till här under vinjetten Backspegeln år 2047. Om modellen 911 finns kvar då återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se