Teknikens Värld kör sitt eget bygge och har hjälmen på utifall… Foto: PeO Eriksson / Teknikens Värld

Saab som Speedster – vårt specialbygge

Drömmen om en öppen sportbil fick oss att bygga en egen bil. Med Saab Speeder hade man siktet på Porsche 911 men det räckte inte hela vägen.

En öppen sportig bil var ingen självklarhet under 1980-talet. Modellutbudet i stort var skralare än i dag och de öppna bilarna var lätträknade. Porsche 911 Cabriolet var då herren på täppan och i sikte när Teknikens Värld skred till verket med två av sina mest omsusade projektbilar. Tidningens budget tycktes vara obegränsad.
1985 byggde man Lyftet, en öppen men knappast sportig bil. Det var kort och gott en Volvo 760 utan tak. På en punkt bräckte den dock Porsche 911 Cabriolet: Priset. 291 300 krävdes för tysken, och när alla kvitton­ samlats ihop landade Lyftet på cirka 300 000 kronor. Om Bonnierkoncernens kanske mest påkostade fest i samband med invigningen av Lyftet är inräknad i budgeten är oklart. Bilen lyftes nämligen med kran upp på Bonnierhusets terrass där festen skulle äga rum, därav bilens namn.
Innan glasen ens var uppdruckna satte Teknikens Värld och bilbyggaren Leif Mellberg sågen i en Saab 900 Turbo 16 för att skapa nästa projekt – en Porschedödare.
Baken kapades, motorn tiltades och en aerodynamisk kaross skapades med två uppseendeväckande bulor bakom de två åkande. Någon Porsche 911 Speedster fanns ännu inte, idén kom från bilar som Mercedes 300 SLR från 1950-talet. Med hjälp av kraftigare turbo hade motorn nu 250 hästkrafter mot originalets 175 och på framhjulen fanns något så exklusivt­ som ventilerade bromsskivor.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill