Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Per Lindström / Teknikens Värld

Scooter som aldrig lyfte

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Här tittar vi närmare på Volkswagen Scooter, och året var 1986...

Säg scooter och de flesta tänker på dagens omdiskuterade elsparkcyklar. Det är dock ett ord som ploppar upp både här och där i fordonssammanhang så associationerna går åt olika håll. Få kopplar nog till Volkswagens koncept Scooter från 1986 – om de ens känner till den.
Bilen visades upp under vårens Genèvesalong och året efter kom den till motormässan i Malmö varpå vi fick tillfälle att köra den. Eller bil och bil, förresten, vad var det egentligen för ett fordon?
Framtill var det mycket bil. Motor och framvagn var hämtad från småbilen Polo men baktill fanns bara ett hjul. Layouten var på inget sätt ny, Scooter hämtade inspiration från Morgans gamla trehjulingar och 1950-talets mikrobilar. Men någon retrovagn var det inte, den trenden kom senare, här var det skarpa former och naturligtvis måsvingedörrar som gällde.

Teknikens Värld nummer 11/1987.Teknikens Värld nummer 11/1987.Teknikens Värld nummer 11/1987.
Teknikens Värld nummer 11/1987. Foto: Teknikens Värld

Vår provkörning med Scooter måste ha varit tidningens kortaste någonsin, i alla fall inledningsvis. Vi kom bara 200 meter innan bensinen tog slut. Lite ironiskt då just bränsle­ekonomi var i fokus, tillsammans med säkerhet. Scooter var framtagen av märkets forskningsavdelning med Ulrich Seiffert vid rodret, en man som länge jobbat med trafiksäkerhet och under senaste tiden oroat sig över ett skenande antal olyckor bland unga motorcyklister.

Scooter kunde vara ett alternativ och att Volkswagen menade allvar med att sätta bygget i produktion avslöjades av detaljkvaliteten och sammansättningen. Kände sig de tänkta tvåhjulingsåkarna instängda kunde de ta bort Scooters dörrar med en insexnyckel. Något som vi inte hade i fickan vid tiden för provkörningen av bilden att döma.
Försöksballongen kallade vi bilen och avslutade artikeln med att vi tyckte att den skulle ha varit röd, som ballonger oftast är. Faktum är att det fanns en röd syskonbil som dessutom hade en kraftigare motor på 90 i stället för provbilens 40 hästkrafter.

Scooter kom aldrig i produktion men Volkswagen har inte gett upp det där med tre hjul i stan. 2019 visade man konceptet Cityskater – en scooter som folk känner dem. Men på tre hjul, alltid något.