Mazda MX-3 må se ut som en sportbil, men var det inte. Foto: PeO Kjellström / Teknikens Värld

Se men inte köra

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Nu vänder vi våra blickar mot en liten japansk sportbil från 1990-talet.

Året är 1992 och en röd Mazda MX-3 står parkerad utanför Gul&Blå Company vid PK-huset i Stockholm. Tre år tidigare hade MX-5, i folkmun mer känd som Miata, haft premiär till folkets jubel. Läsare från förr minns att fyra av denna tidnings redaktionsmedlemmar lyckades lägga rabarber på fyra av de 200 första exemplaren i Sverige, och lovorden var många. Den engelska sportbilen var pånyttfödd, men i japansk mundering.

Formerna hos den större MX-3 var läckra och drog åt sig uppmärksamhet både på den Franska rivieran dit testresan gick, och i Stockholm. Se bara på ­den skäggbeprydde herren i beige överrock som flanerar kring den röda coupén. Esset i rockärmen var en av världens minsta V6:or på 1,8 liter under huven, endast slagen av Mitsubishis 1,6-litersmotor i sin litenhet. Ljudet var rätt, genom avgasröret lät det Alfa-sexa, men någonstans där slutar lovorden...

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill