Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Skitbil visade vägen

Skratta du, det du ser här är framtiden. Eller var, rättare sagt, då bilden är tagen för snart 13 år sedan.

Fordonet kan lätt förväxlas med en mopedbil men det är faktiskt en av pionjärerna till dagens elbilar.
Elbilen är ingen ny uppfinning, den fanns redan under automobilens barndom men fick ge vika för de med förbränningsmotorer. Hur många gånger vi frestats att skriva ”nu kommer elbilen åter” under vår över 70-åriga historia går det inte att hålla räkningen på. Inte heller kunde vi göra det i Teknikens Värld nummer 13/2009 där bilen på bilden, Think City, ställdes mot Mitsubishi iMiev. Faktum är att Think är den sämsta bil vi någonsin testat i tidningens historia. Totalt fick den 34 poäng av 100 möjliga samtidigt som Mitsubishin måste vara den som vunnit ett test med lägst poäng: 63.
”Think är bullrig, stötig och saknar antisladdsystem. Kort sagt en farlig skitbil”, läser vi i tidningen. 60 km/h gjorde den i älgtestet men höll på att välta. Bromssträckan från 100 km/h var usla 46,4 meter.

Teknikens Värld nummer 13/2009.Teknikens Värld nummer 13/2009.Teknikens Värld nummer 13/2009.
Teknikens Värld nummer 13/2009.

Liksom elbilen i sig var inte Think ny. Redan 1991 byggde den norska tillverkaren sina första prototyper. När Ford klev på tåget 1999 kom en produktion igång och vi provkörde modellen 2001. Två år senare lämnade Ford skeppet och efter ett par ägarbyten lanserades en ny version av bilen 2007. 2011 försattes Think i konkurs – för vilken gång i ordningen är det svårt att få koll på.

Men gick allt verkligen i moll i testprotokollet 2009? Nej, faktiskt inte. Den plockade poäng som stadsbil med sina kompakta mått och en räckvidd på uppåt 20 mil på en laddning var fullt möjligt. En laddning som tog 18 timmar via ett 10A-uttag.

Rubriken för elbilsduellen i nummer 13/2009 skulle passa ett test av dieselbilar i dag.Rubriken för elbilsduellen i nummer 13/2009 skulle passa ett test av dieselbilar i dag.Rubriken för elbilsduellen i nummer 13/2009 skulle passa ett test av dieselbilar i dag.
Rubriken för elbilsduellen i nummer 13/2009 skulle passa ett test av dieselbilar i dag. Foto: Teknikens Värld

Bortom protokollet kunde vi rekommendera bilen för ensamstående som sökte kontakt, bättre än en hund ville vi påstå. Många kom fram och ville prata men backade inför priset: 332 000 kronor plus 18 000 kronor per år i hyra av batteri.

I testets summering läser vi att bilarna i alla fall var en spännande försmak på framtiden. Om batteripriserna var lägre skulle vi köra på el, men den dagen var inte kommen än. Men det är den nu, och tidernas sämsta testbil visade vägen.