Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Claes Johansson / Expressen Lifestyle

Småbilskarusellen

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vi vill härmed be de bilister som befann sig i denna cirkulationsplats i Nyköping den där majeftermiddagen 2005 om ursäkt. Vi skyller på fotografen som alltid är den som bestämmer när det ska tas gruppbilder vid tester. En tröst i eländet är att vi i alla fall fick med 15 bilar på bild, i dag hade det räckt med hälften för att effektivt blockera trafiken på samma ställe. Bilarna har blivit större och det så kallade småbilssegmentet har gått på pumpen. Kan vi ens få ihop 15 modeller i dag?

När vi inte blockerade cirkulationsplatser den där dagen 2005 så parkerade vi bilarna lite på måfå där de inte skulle var överhuvudtaget.När vi inte blockerade cirkulationsplatser den där dagen 2005 så parkerade vi bilarna lite på måfå där de inte skulle var överhuvudtaget.När vi inte blockerade cirkulationsplatser den där dagen 2005 så parkerade vi bilarna lite på måfå där de inte skulle var överhuvudtaget.
När vi inte blockerade cirkulationsplatser den där dagen 2005 så parkerade vi bilarna lite på måfå där de inte skulle var överhuvudtaget. Foto: Expressen Lifestyle

Men inte ens 2005 var småbilarna poppis i Sverige. Bästsäljaren var Peugeot 206 som vid publiceringen av testet i nummer 13 låg på en blygsam tolfteplats i den svenska registreringsstatistiken. Bara tio procent av de svenska bilköparna valde en bil mindre än golfklassen. Trots att småbilen hade hälften så låg driftskostnad än bäst­säljaren Volvo V70 med sina 40 kronor per mil de tre första ägaråren.

Det var dock nära att de testade bilarna bara blev 14. På morgonen på väg till testet visade sig en avigsida med små bilar – att de är svåra att upptäcka. Vid en bensinmack blev Suzukin påbackad av en Toyota Land Cruiser så illa att fronten mosades. Generalagenten var dock snabb med att fixa fram en ny Swift men i testet lyckade inte modellen. Prislappen var för kryddad då testbilen (som ses närmast kameralinsen på bilden) hade en för klassen stor motor på 102 hästkrafter och i älgtestet gjorde den bort sig. Mycket på grund av att det saknades antisladdsystem – det fanns inte ens som tillval. Det var den inte ensam om, sex andra bilar saknade säkerhetstillbehöret i det testade utförandet och för de övriga kunde det kosta över 8 000 kronor att få funktionen.

Teknikens Värld nummer 13/2005.Teknikens Värld nummer 13/2005.Teknikens Värld nummer 13/2005.
Teknikens Värld nummer 13/2005. Foto: Expressen Lifestyle

Vann gjorde Ford Fiesta, den bästa all-round-bilen. Tvåa kom präktiga Opel Corsa som föll på slapp körkänsla och högt pris. Trea blev Mitsubishi Colt som prisades för sitt nytänkande och sin flexibilitet.
Och vet du vad… det kommer strax en ny Colt. Låt oss ta ut 15 exemplar och åka till Nyköping.