Småglin i test. Bagageutrymmena mättes med blöjpaket där Seat Ibiza vann med 98 stycken. Foto: Ulf H Holmstedt / Teknikens Värld

Småbilskarusellen

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

En bekant syn men ändå inte. Fyra småbilar i test tillhör inte vanligheterna i dessa dagar men 1994 var biltypen högaktuell. En av bilarna skulle visa sig vara överlägsen. Klura på vilken, svaret kommer längre ner i denna text.
Vyn över Gamla Stan i Stockholm är sig lik men den slingrande vägbanan bilarna klättrar på finns inte kvar. Trafikplatsen Slussen, med sin unika klöverdesign, invigdes 1935 och började rivas 2016 för att ge plats åt en ny konstruktion som beräknas vara klar 2025.

Av de fyra bilmodellerna finns två kvar i dag: Seat Ibiza i fronten samt Opel Corsa, bil nummer tre i raden. Daihatsu Charade och Fiat Punto, som ses kränga längst bak i raddan, gick ur tiden 2000 respektive 2018.
Testet började med sur hållning: småbilen var på tok för dyr tyckte vi. Prisgapet till nästa storleksklass var för litet. Men så var det ofta de dyraste versionerna med mest utrustning som kom till Sverige.
På jumboplatsen kom Charade. Den var förvisso smidig att köra men var burkig som en bil från 1980-talet. Säkerhetsutrustningen var skral och i älgtestet klarade den blott 55 km/h. Charade var dessutom dyrast av bilarna. Priset på 116 900 kronor var inte ens ett dåligt skämt – det var oförskämt, undrade vi.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill