Småbilskarusellen
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
En bekant syn men ändå inte. Fyra småbilar i test tillhör inte vanligheterna i dessa dagar men 1994 var biltypen högaktuell. En av bilarna skulle visa sig vara överlägsen. Klura på vilken, svaret kommer längre ner i denna text.
Vyn över Gamla Stan i Stockholm är sig lik men den slingrande vägbanan bilarna klättrar på finns inte kvar. Trafikplatsen Slussen, med sin unika klöverdesign, invigdes 1935 och började rivas 2016 för att ge plats åt en ny konstruktion som beräknas vara klar 2025.
Av de fyra bilmodellerna finns två kvar i dag: Seat Ibiza i fronten samt Opel Corsa, bil nummer tre i raden. Daihatsu Charade och Fiat Punto, som ses kränga längst bak i raddan, gick ur tiden 2000 respektive 2018.
Testet började med sur hållning: småbilen var på tok för dyr tyckte vi. Prisgapet till nästa storleksklass var för litet. Men så var det ofta de dyraste versionerna med mest utrustning som kom till Sverige.
På jumboplatsen kom Charade. Den var förvisso smidig att köra men var burkig som en bil från 1980-talet. Säkerhetsutrustningen var skral och i älgtestet klarade den blott 55 km/h. Charade var dessutom dyrast av bilarna. Priset på 116 900 kronor var inte ens ett dåligt skämt – det var oförskämt, undrade vi.
Goda utrymmen och fin runtomsikt var pluspoängen för trean Punto som egentligen inte var en dålig bil. Men motorn dömdes ut som ”urtråkig” och växellådan som ”eländig”. Hur kunde Fiat lansera en bil med denna stenåldersteknik, undrade vi?
Tvåan Opel Corsa hade kunnat vinna om den funnits med den starkare motorn på 82 hästkrafter i kombination med fem dörrar samt hade haft lägre reservdelspriser.
”Seat Ibiza rakar hem segern som den enklaste sak i världen”, menade vi då det var en komplett och prisvärd bil (priset var 109 900 kronor) utan allvarligare missar.
26 år fram i tiden vann Ibiza i test mot Ford Fiesta, Peugeot 208 och Renault Clio. Vissa saker är sig ändå lika, även om det då handlade om tidningens kanske jämnaste test någonsin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se