Småglin på glid
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Vi rullar tillbaka till 1977 och en viss småbil...
Det är nya tider nu. Gårdagens framtidsvagnar rullas undan. Som Ford Fiesta, småbilen som tillverkats i över 16 miljoner exemplar ska sluta tillverkas i juni. Det du ser i saluhallen i dag är generation sju som lanserades 2017, nu ska vi rulla tillbaka bandet till generation ett som debuterade 40 år tidigare.
De var sex till antalet, småbilarna som for norrut med testlaget när 1977 närmade sig sitt slut. Med stigande driftskostnader hade de framtiden för sig, menade vi. Så mycket att rubriken blev: ”Bilar för framtiden”.
Småbilen var ingen ny företeelse men nya modeller ploppade upp i samma takt som literpriset på bränsle steg och senast ut var just Ford Fiesta. ”Jättesatsning från Ford, som har haft tid och möjlighet att lära av alla de andras misstag”, skrev vi i beskrivningen av bilen i nummer 1/1978 där testet publicerades.
Mycket riktigt utsågs Fiesta till bästa köp, trots att den tycks ha åkt ur spår på bilden här. Men skillnaden mellan de olika bilarna ansågs inte vara större än att ett extra bra bud på din inbytesbil kunde vara helt avgörande. Vi tyckte också att Ford kunde ha gjort sin läxa bättre när de haft facit i hand. Värme och ventilation var dåliga, förarmiljön var slarvigt utformad och instrumenteringen ofullständig. Dessutom hade den ett fel som modellens eldrivna ersättare kommer att sakna: den spottade ur sig sista litern av bensin vid tankning.
Trots bristerna vann Fiesta på att ha fler goda sidor än dåliga och inte vara riktigt dålig på någon punkt – ett koncept som har visat sig fungera in i våra dagar.
Fiesta är snart borta, men de andra bilarna från testet då? Fiat 127 gav upp 1987 för att ersättas av Uno. Peugeot 104 fasades ut av 205 1988. Renault 5 höll ut till 1996 men kommer återuppstå som elbil nästa år. Polo finns kvar, dock inte på den svenska marknaden. Honda Civic håller fanan högt och lever än i dag även här men är en meter längre än sin första upplaga. Vi testade bilen med hybridteknik i nummer 1 i år, vi får se om det hör framtiden till.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se