Småkryddad spanjor
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Välkommen till år 1992. 1980-talets fest har ersatts av en finanskris och allt känns grått och eländigt. Kanske kan lite spansk krydda sätta färg på tillvaron? Nja, Seats uppgift på bilmarknaden var inte att bjuda på en sprakande flamencoshow – snarare att erbjuda bilar i lågprisklassen.
Toledo var den första modellen helt utvecklad av märkets nya huvudägare Volkswagen. En bil som delade det mesta med Volkswagen Jetta, sedanversionen av framgångssagan Golf, och som nu blev första Seatmodell att komma till Sverige. Vi ställde den i duell mot Jettas efterträdare Vento i nummer 11.
Under huven fanns samma motor, en tvåliters fyrcylindrig radmotor på 115 hästkrafter monterad på tvären och sprängskisserna visade bagatellartade skillnader. Även i profil följde de samma lära men Seatens baklucka öppnade ända från stötfångaren till taket medan Vento var en traditionell sedan.
Skillnaderna märktes främst invändigt där Seaten ärvt reglage från gamla Jetta. Här saknades även balkar i dörrar och krockkuddar skulle komma som tillval först om ett par år. Även komfortmässigt halkade spanjoren efter. Här fanns mer av motor- och vägljud vilka fick sällskap av skrammel från hjulupphängningen.
Prisbilden andades inte allt för mycket budget. GLX-versionen var bara 2 800 kronor billigare än Vento CL. Seat kom ändå att bli ett tämligen vanligt märke på de svenska vägarna men med tiden ville man lyfta sig statusmässigt med sportiga Cuprabilar och tuffa Freetrackversioner samt med modellen Exeo – en Audi A4 med Seatemblem.
Toledo som modell lades ner 2019, den hade då nått generation fyra. Den första kom att tillverkas under andra namn i bland annat Jordanien, Kina och Ukraina till 2016.
För fem år sedan bröts namnet Cupra loss från Seat för att bli ett fristående och mer prestigefyllt märke vilket i förlängningen antagligen kommer att decimera Seat till ett ”mobilitetsföretag”, det vill säga inte erbjuda några bilar.
Om Cupra är kryddigt nog får framtiden utvisa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se