Sport i sidled
Vi gräver i vårt 73-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
SUV, coupésuv, crossover… svårigheter med att precisera biltyp kan verka vara en ny företeelse men icke. I Teknikens Värld nummer 16/1973 testade vi sex stycken sportcoupéer och namnet valdes med omsorg även om pojkbilar också förekommer i texten. Sportvagnar var de inte. Hade vi kallat Audi 100 S Coupé, Fiat 1300 SL, Opel Manta 16 S, Renault 17 TS, Skoda S 100 R Coupé och Toyota Celica för det hade sportpuritanerna blivit sura – fastän de ofta hade svårt med att förklara varför. Kanske tyckte de att begreppet sport krävde större uppoffringar än bilarna ovan.
GT-vagn var också missvisande. Nej, här handlade det om bilar byggda på en standardmodell men med coupékaross, rikligare utrustning och i bästa fall lite fler hästkrafter.
Begreppet sport var vid tiden mer laddat än i dag. Att en bil klarade 0-100 km/h på under tio sekunder var ingen självklarhet. I våra dagar är det svårt att hitta någon som inte gör det och ordet sport är mer synonymt med kosmetiska prylar som tuffa fälgar, grova sömmar i stolar, kolfiberimitation och aluminiuminlägg på pedaler. I alla fall i biltillverkarnas egna beskrivningar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se