Stora kliv för små bilar
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Kommer du ihåg när bilar var billiga och drevs med bensin? När titeln ”Sveriges billigaste bil” var så het att tillverkarna sänkte priserna månad för månad. En annan tid än vår när bilar är avancerade, uppkopplade, eldrivna och naturligtvis pissdyra – men vad gör det när vi lever på kredit och vår konsumtion är statsfinansierad.
Men vi behöver inte gå så långt tillbaka för att finna en tid då de billiga bilarna var allvarliga saker – i alla fall för oss på Teknikens Värld. Eller jo, det måste vi – 2013 är faktiskt hela nio år sedan.
Teslaget ställde några av marknadens billigaste bilar mot varandra i test: Dacia Sandero, Ford Ka, Kia Picanto, Peugeot 107 och Seat Mii. Alla landade under 100 000-kronorsstrecket med Sandero som billigast med en prislapp på 89 500 kronor. Kian sprängde gränsen med sina 110 900 kronor då testbilen var i fyrdörrarsutförande. Med tre dörrar kostade den 99 900 kronor.
Det handlade emellertid inte om en sväng i storstan för att se om de dög för det de i huvudsak var ämnade för. Vi tog bilarna från från söder till norr. Totalt körde vi 500 mil i bilarna som tillsammans hade 16 cylindrar och 356 hästkrafter.
Resan startade i ett 17-gradigt Smygehuk och slutade i ett snöinbäddat Riksgränsen. En resa från sensommar till vinter och längs vägen höst, vilket kan ses på ögonblicksbilden här där testlaget vinkas in för en körkorts- och nykterhetskontroll i Dalsland.
Vann gjorde Seat Mii, inte direkt en överraskning för testlaget då de ett år tidigare hade kört bilen och syskonmodellerna Skoda Citigo och Volkswagen Up utan större problem till Franska rivieran för att springa maratonloppet Nice-Cannes.
Men än är inte de billiga bilarnas tid riktigt över. Ford Ka och Peugeot 107 står inte längre i saluhallarna och Seat Mii gav nyligen up – som elbil. Kia Picanto finns kvar och startar på 167 400 kronor. Dacia Sandero är fortfarande Sveriges billigaste bil för 139 900 kronor. Någon som törs utmana?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se