Tufft barn har många namn
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.
Ett feltramp eller före sin tid? Matra Simca Rancho marknadsfördes som en stadsjeep i Sverige, långt innan begreppet suv etablerades. Vi såg bilen första gången under Genèvesalongen våren 1978 och kallade den ”snobbil”. En fyrhjulsdriven version var planerad fick vi veta men modellen kom att förbli framhjulsdriven, precis som Simca 1100 som den baserades på. Bilarna var identiska framtill, men Rancho hade tuffa detaljer som extraljus, hasplåt undertill och vinsch i fronten som tillbehör. Baktill hade bilen fått en högre kaross tillverkad av glasfiber.
Det skulle dröja till sommaren innan en provkörning publicerades i tidningen – och då blott på en sida med en bild. I kuvertet hittar vi två proppfulla diakuvert, bland annat denna som visar en rad Rancho under provkörningen i södra Frankrike.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se