Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Blir Kia Clarus en framtida klassiker? Nej, förmodligen inte, även om den är näst intill omöjlig att hitta idag.
Blir Kia Clarus en framtida klassiker? Nej, förmodligen inte, även om den är näst intill omöjlig att hitta idag.
Blir Kia Clarus en framtida klassiker? Nej, förmodligen inte, även om den är näst intill omöjlig att hitta idag.
Blir Kia Clarus en framtida klassiker? Nej, förmodligen inte, även om den är näst intill omöjlig att hitta idag. Foto: Ulf Holmstedt / Teknikens Värld

Vatten till vin

Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

 ”Vågar du köpa ett märkligt bilmärke från Sydkorea som ingen i Sverige tidigare hört talas om och som till stora delar bygger på halvgammal japansk teknik?”
Öppningsraden i testet från 1997 av Kia Clarus bådade inte gott. Teknikens Värld hade redan 1994 provkört sedanen Kia Sephia och suven Sportage i och med att märket skulle lanseras i Europa. Men denna gång gällde det bilar som skulle säljas i Sverige, då Kia Sverige AB hade etablerats i Malmö året innan.

Clarus blev dock ingen vidare hit, en bil som till stor del var en ombyggd Mazda 626. Den såg stor, vräkig, nästan lyxig ut för sin tid, men var i själva verket ­gammal teknik från japanska lagerhyllor. Clarus var gungig som få, mjuk som ett luftskepp. Det kan väl vara mysigt, men inte i kombination med usla stötdämpare. På guppig väg kunde hjulen börja studsa och bilen vandra i sidled. Styrningen var inte särskilt kul heller, sävlig.
Motorn på 1,8 liter hämtades även den från Mazda och gav 116 hästkrafter. Särskilt skoj blev det inte för det, då bilen var tung och motorn lät mer än vad den gick.
Om du inte minns Kia Clarus behöver du inte skämmas, som du förstår blev det ingen säljsuccé att tala om.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.