Vectorvision
Vi gräver i vårt enorma arkiv, som började ta form redan 1948, och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. I dag minns vi tillbaka till 1990 när vi körde visionen Vector.
Med liknande marknadsföring som Saab skrev amerikanska Vector in sig i historieböckerna. ”Aerospace technology for the street”, flygteknik för gatan, stod det i pressmaterialet och kunder kunde även köpa Vector-märkta pilotskinnjackor. Men i just detta fall var flygtekniken även bokstavligt en del av bilen, bland annat i form av en tidig infotainmentskärm direkt hämtad från stridsflygplan. Konceptbilen måste ha setts som rena framtidsbilen när den första gången presenterades på bilsalongen i Los Angeles 1976. Men sen dröjde det innan Gerald A Wiegerts dröm fick lyftkraft.
Ända till 1990 då Teknikens Världs utsände Robert Collin besökte Vector-fabriken i Wilmington, Los Angeles. Vector hade då en körbar prototyp, en halvbyggd bil avsedd för krocktest och ytterligare en halvfärdig produktionsbil. Modellen kallades då Vector W2 där W stod för grundaren Wiegert och 2 för antalet turboaggregat. Grundplanen med produktionsstart i slutet av 70-talet hade uppenbart grusats, och under hela 80-talet ägnade eldsjälar som bland annat chefsingenjören David Kostka hela sin tid åt att blåsa liv i projektet. Betalningen bestod endast av fickpengar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se