Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Test av tre lätta elmotorcyklar

Elmopederna är etablerade på marknaden men söker du mer knuff? Nu gör de lätta eldrivna motorcyklarna entré, vi har plockat ut tre olika modeller och tvingar motorcykellaget att knäppa hjälmspännet och ge sin dom på Elhästen Motorbike, Niu MQI GT Evo och Seat Mó.

Elmopeden var tidigare en udda fågel på de svenska vägarna men har blivit allt vanligare.
Men fordonstypen har sina brister. Som med allt eldrivet pratas det räckvidd men i mopedens fall är också topphastigheten på 45 kilometer i timmen ett hinder om man behöver leta sig ut på större vägar. Det kan vara en hårresande upplevelse att försöka hålla balansen i trafik som susar förbi i nästan den dubbla hastigheten.

1 AV 3
Mó tar täten, men så är också Seaten mest motorcykel i trion.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 3
– Den där pinnen med handtag är typ som en ratt, chefen.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 AV 3
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill