Volvo Sugga och Valp mot Dodge WC52
Ända sedan 1940-talet har svenska försvarets främsta husdjur Suggan och Valpen jobbat för att sätta skräck i ryssen. Vad färre vet är att de under en period fick hjälp av amerikanska Dodge Weapons Carrier. Vi provkör tre mycket olika terrängvagnar vars enda gemensamma nämnare är att de ger begreppet rysskräck en ny innebörd.
I dag vet jag att det bara finns tallar och granar bakom den tjocka dimman som har belägrat den skånska slätten. Men för en stund försöker jag drömma mig bort och sätta mig in i hur det var att köra Terrängpersonbil m/43, mer känd som Suggan, när det begav sig på 1940- och 1950-talet. Då var det betydligt mer sannolikt att det inte bara var tallar och granar bakom tjockan. Då kunde det faktiskt ha stått en rysk stridsvagn i skogsbrynet. Då skulle jag inte ha velat sitta i en Sugga.
Suggan, som levererades av Volvo med den militära beteckningen Terrängpersonbil m/43, var en av försvarets mindre bilar under 50- och 60-talet, men det är svårt att förstå i dag. Det är rent ut sagt svårt att förstå sig på militärsuggan över huvud taget. Detta hopkok av olika konstruktioner ser ut som en personbil men beter sig som något helt annat.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se