Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Uppkäftiga tonåringar: Vi kör Audi S3, Volkswagen Golf R32 och Ford Focus RS

R och S. Två av bilvärldens mest potenta och frestande bokstäver. Vid 00-talets mitt kom flera bilar som tog de två bokstäverna till nya, oanade höjder och nu tar vi tempen på tre av de allra bästa – Audi S3, Ford Focus RS och Volkswagen Golf R32.

En gång i tiden räckte det med 82 hästkrafter. 1974 års Simca 1100 Ti anses vara en av de allra första GTI-bilarna, även kallade hot hatches, och hann till och med ut på marknaden före självaste Golf GTI. Det har hänt mycket sedan dess. I dag rynkar de flesta fartsugna bilspekulanter på näsan åt bilar som har mindre än 300 hästkrafter. Skyll den utvecklingen på Audi S3, Ford Focus RS och Volkswagen Golf R32! De var alla med om att höja ribban för vad en vanlig, praktisk familjebil var tvungen att kunna prestera för att inte hamna på efterkälken i prestandakampen.
Plötsligt var de hetlevrade familjebilarna nästan lika snabba som renodlade sportbilar och hade förmåga att göra alla villakvarter osäkra, plötsligt behövde man inte köpa en opraktisk sportbil för att sätta skräck i andra deltagare på helgens trackdays.
Volkswagen Golf R32 kom som en räddande ängel. Enligt många entusiaster var hela 1990-talet en mörk period för Volkswagens GTI-bilar, en era de helst vill glömma. Varken Golf Mk3 eller Mk4 gjorde några större avtryck i GTI-utförande och var inte riktigt nära att upprepa föregångarnas framgångar. De var ungefär lika spännande att titta på som att köra.
I början av 00-talet kom vändningen. Volkswagen tog sig i kragen och tvingade ner en stor motor i den lilla golfen som fick tilläggsbeteckningen R32 inför modellår 2003. Men det var så dags då, fjärde generationens Golf hade redan blivit en gammal bil och efterträdaren väntade runt hörnet. Golf R32 blev aldrig någon storsäljare i Sverige, hit kom endast 60 bilar, men internationellt visade de 14 000 sålda bilarna att det här var precis vad marknaden hade väntat på. Volkswagen togs dock på sängen, de hade räknat med att sälja max 5 000 Golf R32.
Hösten 2003 lanserades den femte upplagan av Golf och GTI-modellen som presenterades snart därpå blev en omedelbar succé eftersom den hade fått tillbaka den lekfullhet som ursprungliga Golf GTI skördat framgångar med. Men det var inte allt. Två år senare presenterades en ny Golf R32 och nu fick vi vänja oss vid att se på Golf med andra ögon.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill