Stelfruset elmoppesurr vid Smedsuddsbadet i Stockholm. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Bästa elmopeden – vi testar fyra av de senaste

Elmopeden är inte längre konstig utan var mans sak. Vi laddar fyra moppar och ger oss ut i ett inte allt för varmt vårväder. Vilken ska du köpa: retrodoftande E-Volt och Viarelli Vincero eller moderna Niu MQi GT och Yadea G5?

Elmopeden har gått från att vara ett udda fordon till att bli i det ­närmaste vardagsmat. Och inte bara på storstädernas gator, även i båthamnar och bak på husbilar kan man se den nya tidens mopeder. Förra året registrerades det 4 654 elmopeder i landet att jämföra med 3 310 året innan, enligt siffror från Moped- och motorcykelbranschens förbund. 

Liksom förra våren tar vi ut fyra ­elmopeder och testlaget har även denna gång olika erfarenhet av körning på två hjul: allt från erfarna hojåkare via elmopedsfantaster till rena lingon. Till skillnad från ifjol blir det dock ingen dans på rosor då termometern kämpar sig över nollstrecket när vi grenslar mopederna likt Michelingubbar.
Mopparna må vara fyra till antalet men representerar två stilar: de moderna och de med retrodesign. De är alla av skotertyp, tillverkade i Kina och är av klass 1 med en topphastighet på 45 kilometer i timmen. De har även alla motorer av märket Bosch monterade i bakhjulet samt skivbromsar fram och bak. De rymmer alla fullvuxna förare och är registrerade för en medpassagerare.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill