Foto: Glenn Lindberg

Bilarna bakom järnridån: Trabant 601, VAZ 1500 och Wartburg 353

Öststatbilar har bland det stora flertalet bilfantaster betraktats som något kufigt, udda. Har fortfarande en hel del i kalla krigets djupa sår i diverse europeiska länder, men kanske mer med att vi svenskar aldrig fick lov att köra bilarna som nya. Men det går ju att ändra på!

Säg ”Öststatsbil” och många får något rött i blicken. Skodor som välter, Lador som rostar och överallt stinkande tvåtaktsos för de som hann med att uppleva trafik på transitvägarna på andra sidan Järnridån. Det fanns förvisso officiella generalimportörer för flera östeuropeiska biltillverkare, men de allra flesta bilägare som satsade billigt – billigt är liksom honnörsordet för östtillverkad bil – valde hellre lågbudget från Italien, Frankrike eller Västtyskland. Kanske också av skälet att man inte ville sticka ut i kvarteret på grund av att man körde ”kommunistsläde”.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill