Bilarna bakom järnridån: Trabant 601, VAZ 1500 och Wartburg 353
Öststatbilar har bland det stora flertalet bilfantaster betraktats som något kufigt, udda. Har fortfarande en hel del i kalla krigets djupa sår i diverse europeiska länder, men kanske mer med att vi svenskar aldrig fick lov att köra bilarna som nya. Men det går ju att ändra på!
Säg ”Öststatsbil” och många får något rött i blicken. Skodor som välter, Lador som rostar och överallt stinkande tvåtaktsos för de som hann med att uppleva trafik på transitvägarna på andra sidan Järnridån. Det fanns förvisso officiella generalimportörer för flera östeuropeiska biltillverkare, men de allra flesta bilägare som satsade billigt – billigt är liksom honnörsordet för östtillverkad bil – valde hellre lågbudget från Italien, Frankrike eller Västtyskland. Kanske också av skälet att man inte ville sticka ut i kvarteret på grund av att man körde ”kommunistsläde”.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se