Foto: Patrik Lindgren / Klassiska Bilar

Provkörning av Datsun 240Z Janspeed (1973)

Finns det någon gräns för hur långt man kan modifiera en gammal bil, eller är det bara att köra på efter eget huvud? Frågan väcktes på redaktionen och den ställs på sin spets när vi provkör en kraftigt modifierad Datsun 240Z med klart moderna inslag. Och det kan sägas redan nu, världen blir aldrig mer sig lik.

Framför mig står den blå Datsun 240Z-bilen, solen skiner. Den ser härlig ut, lite så där lagom modifierad med Minilite-liknande fälgar och frontspoiler.
Vi har precis tillryggalagt ett rejält körpass tillsammans på en testbana strax utanför London och det har körts snabbt. Rejält snabbt, men av någon anledning är det mest jag som framstår som tagen av situationen. Bilen verkar nästan oberörd, den tickar bara lite lätt i metallen av värmeutvecklingen. 

För egen del är det hjärnan som tickar, den går på högvarv. Hur är detta möjligt? Jag har kört Datsun 240Z tidigare och verkligen fått känna hur den beter sig när man pressar den. Men detta är något helt annat, fast ändå inte. Helt obegripligt, jag vet. Men en sak är säker. Denna turbomatade 240Z med snudd på 300 hästkrafter, moderna bromsar och elektronisk styrservo överraskar positivt på ett sätt jag aldrig trodde skulle vara möjligt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill